2005-12-21

Hans Appelqvist - Zenna & Marie

Jag har tänkt posta den här låten länge, och nu såg jag precis att Emil Arvidson visst tänkt det med. Istället för att låta det låta mig låta bli, får det inspirera mig till att äntligen sprida det här fascinerande lilla stycket till världen ytterligare. Vi har pratat om iTunes lustiga klassifieringar tidigare, men den här har musikspelaren faktiskt nailat spot-on (och nej, vi tror inte på den där teorin om att det egentligen är människor som bestämmer vilken genre det är), som avant-garde. Och lite avant-garde skadar ju som bekant aldrig...

Stycket är en konversation mellan Hans Appelqvist och två små flickor; "Zenna & Marie". De inleder och avslutar låten med att sjunga egna sånger, på svenska och engelska. I mitten intervjuar Hans dem, om vad de vill göra i framtiden. Flickornas sång på slutet handlar just om det, att "du kan bli det du vill bli". Och
inledningslåten handlar om dåtiden, skolan innan sommarlovet.

"Zenna och Marie" är en intressant konversation mellan Hans och två söta barn - deras känslor inför skolavslutningen, sommarledigheten och framtiden blir på något sätt fångade i Appelqvists dubklick och pianoklink. Allt vävs ihop till någonting som jag helt enkelt skulle vilja kalla genuint fint. Hans Appelqvists värld är så vacker och speciell, och hans röst så mysig. Jag tror inte barnens värld kan bli mer magisk än så han som han fångar den. Precis som Zenna och Marie vill jag väl också jobba med djur egentligen, men jag nöjer mig med att följa bebispandans uppväxt så länge.

(Fotot är ifrån när Hans var hos mig och Simon i Umeå i våras och framförde sin Bremort-föreställning.)

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home