2005-12-17

Ring snuten - Mellanstadiediscot

Kilotin inatt var fantastiskt. Marie Laveaus inre rum var en rykande het bastu eldad av poptechno. Glädjeångan låg så i luften att det inte behövdes någon rökmaskin. Bildprojektioner avlöste varandra på tv-apparaterna och på scenen, bakom kvällens hjälte-djs. Jag stod still och tog in synen av den perfekta klubben länge innan jag kring ett begav mig ut på dansgolvet. Det var tätt, svettigt, vackert. Glas under fötterna och lycka i ansiktena. Det var som klubbar ska kännas, det fanns ingen morgondag, jag ville inte vakna. Jag dansade tusen danssteg och log en miljon leenden. Min favorit, huligandansen (även känd som TTA-dansen), var min bästa dans som vanligt och leendena besvarades. När John och Eric ropade ut champagnesprutarna, blev vi avkylda och blöta. Folk hade förberett sig med vita handdukar. Jag bad om minst 10 glas vatten under kvällen och hällde hälften över mig. Jag dansade med isbitar i händerna och mot ansiktet. Jag kramades med okända och vi skakade på huvudet. När sista låten spelats skrek dansgolvet, som på slutet dansat med alla ansikten vända mot scenen i hyllning och beundran - inget självupptaget hångel här inte - "en gång till!". Sedan "vi vill inte gå!". Lyckan i Kilotinduons ansikten över kärleken de välförtjänt skänktes är sånt man inte ofta ser. Jag stod kvar ett tag och tittade, men nekade till efterfesten.

Kilotin kändes lika viktigt, känslosamt, stort, som första gången på det där mellanstadiediscot. Då en hel värld uppenbarade sig i gympasalen med de lamt skiftande gröna, gula, röda och blåa ljusen, i hopp om att man skulle få dansa med den sötaste tjejen till sista dansen, fast man visste att man skulle spendera hela kvällen med killkompisarna och apotekarnasläsken på bänkarna vid redskapsväggen. Åh, man kände känslorna då, men man förstod ingenting. Kilotin, och Ring Snuten (aka Patrik), har förstått allting. "Mellanstadiediscot" handlar inte om Kilotin, men de båda till synes vitt skilda sakerna har det gemensamt att de vet att discon kan vara bland det mest känslosamma och vackra som finns. Tack Patrik, säger 11-åringen i mig, tack Kilotin, säger den unge vuxne. Rest in peace, mina minnen av er. Allt är bra, allt är fint.

5 Comments:

At 17/12/05 06:14, Blogger Björn said...

Tack som tusan älsklig! Jag har velat höra den här låten hur mycket som helst. Det är så sjukt synd att jag inte var hemma till sista Kilotin för då hade jag dansat både brats och tta dansen och mina nya sambasteg som jag lärt mig. Alla har åkt så jag får inte gå på klubb heller. Jag tog min Toyota och åkte till en marinbas istället. Det får 2 av 5 i rolighet. Det enda sköna var att de hade en jättelik sån glaskula med snö i som man hade när man var liten och att jag lyssnade på skitbra erasureremixer (jepp erasure) blandat med alla L'amour a troishits hela tiden. Det var fint.

 
At 17/12/05 17:45, Blogger Björn said...

Varsågod och god jul du också Julia. Det är ju fint att kunna vara ett litet juleljus i mörkret. Jag såg häromdagen att en annan sida med det galanta namnet Musicslut har en post om julsånger med tex Belle and Sebastian och Have yourself a merry little Christmas med Coldplay som faktiskt är ganska fin. Om du behöver några till julhits allså.

Här är adressen: http://musicslut.blogspot.com/2005/12/seasonal-jollity.html

 
At 18/12/05 15:18, Anonymous Anonym said...

TTA dansen...heheh.....menar du Erik´s nonchalanta eller henning´s mer utstuderade??

 
At 19/12/05 01:12, Blogger Björn said...

Jag är inte så bra på den. Kan du inte göra sådana fötter, Ace som man kan lägga ut på golvet när man går på klubb?

 
At 19/12/05 09:40, Blogger johan said...

Skay, jag har mixat ihop dom båda t en L'amour à Ace-edit.

 

Skicka en kommentar

<< Home