2005-12-18

Jim O'Rourke - Something Big

Varför låter inte Jim O'Rourke alltid såhär? Varför skramlar han runt med Sonic Fossils när han kunde fortsätta jakten på den perfekta popen?
"Something Big" är en av dess största stunder. Omarbetningen av Bacharachs hit, med Hal Davids fantastiska text, influerar allting av Embassy.
Det är en av mina favoritlåtar genom tiderna.
Gud gjorde den och satte den i Jim O'Rourkes händer.
Som letar efter något stort.
Och finner det.

Like a grain of sand, that wants to be a rolling stone,
I want to be the man I'm not, and have the things I really haven't got,
And that's a lot.

There'll be joy and there'll be laughter,
Something big is what I'm after now,

Yes, it's what I'm after now.

After taking, take up giving, something big is what I'm living for,
Yes, it's what I'm living for,
Living for.

Why must I go on and fill my life with little things?
When there are big things I must do,
And lots of dreams that really should come true,
Before I'm through!

(Fotnot: renässansmannen Jim var musikkonsult på "School of Rock". Världen är besynnerlig.)

6 Comments:

At 18/12/05 12:40, Blogger johan said...

Gud gjorde den här låten!

 
At 18/12/05 13:08, Blogger Björn said...

Har du blivit frireligiös på gamla dar? Jag blev orolig redan när jag såg din bild eftersom du ser sådär rakt igenom glad ut som bara de som knackar på dörren och snackar om undergången alternativt himmelriket vanligtvis gör. Men det är härligt givetvis. Om du funnit gud och det alltså.

 
At 18/12/05 13:10, Blogger Björn said...

Jag blev ju kallad Messias på gymnasiet så du kan börja dyrka mig om du vill eller så betyder det bara att jag också är frikyrklig. Undrar varför de kallade mig det, jag kommer inte ihåg.

 
At 18/12/05 14:03, Blogger johan said...

Jag blev kallad Ace på gymnasiet.
Men ingen misstog mig för ett ess.
Jag hade visst samma frilla som Ace Ventura.

 
At 18/12/05 14:03, Blogger johan said...

men självklart får bra musik mig att tro på gud.

 
At 19/12/05 01:09, Blogger Björn said...

Tack! Det värmer givetvis.

 

Skicka en kommentar

<< Home