2005-12-15

Le Sport, Montt Mardié & Mr Suitcase - Last Christmas

Le Sport, Montt Mardié och Mr Suitcase väntade tills snön lagt sig över Stockholm med att släppa första låten från Euroxmas-samlingen. Jag måste säga att jag skäms för att jag tvivlade. Det finns nog få bättre sätt att bevisa sitt geni på än att lyckas med konststycket att få en av världens mest sönderspelade låtar någonsin att kännas helt ny och fantastisk. Med musiken (framförallt syntslingorna och lagren av dem!), tempot, rytmen, sången och stämningen (fuck it, helt enkelt med allting!) gör tre av Sveriges främsta artister "Last Christmas" till sin egen, och frälser oss återigen med drömmen om den perfekta eurojulen. Jag kan föreställa mig hur roligt de hade när de gjorde det här, i vetskapen om att det antagligen fanns tvivlare, och i tryggheten att deras känsla för de perfekta melodierna och beatsen skulle få oss att bara stå där och gapa med våra munnar - i ren och skär glädje och förvåning över den trevligaste julmusiköverraskningen hitills. Men jag är orolig för musikernas själar, för de måste ha både dopat dem och sålt dem till djävulen för att lyckas med den här transformationen av kol till diamant...

(På http://www.euroxmas.tk/ så kommer i framtiden även resten av låtarna från den här fantastiska samlingen dyka upp. Det länkas där även till covern på "Santa Claus Is Coming To Town" av Bobby Baby, som jag funderat på att posta här länge.)

4 Comments:

At 16/12/05 01:10, Blogger Björn said...

Jag haller med om allt och jag tankte precis skriva om den har ocksa. Jag angrar inte att jag trodde att det var en kupp eftersom det alltid ar fint att vara lite kritisk som jag lart mig pa universitetet men jag funderar pa att kasta hela den grejen overbord nu.

Jag ska precis lamna in min sista final och sen ska jag lara hela San Diego en laxa och sen kommer jag hem pa tisdag och da ska jag dansa bratsdansen med alla jag kan hitta som nagonsin kollat pa L'amoursidan.

Om nagon vill bjuda in mig, Ace och en jattefin tjej pa evenemang i Stockholm pa nyar sa bjuder jag harmed ut oss fast gratis da.

 
At 16/12/05 07:24, Blogger Björn said...

Eller det med nyår menade jag mer om någon hade nagot roligt klubbtips om man räknar bort Erlend Öye grejen. Jag har sansat mig lite nu.

 
At 16/12/05 09:26, Blogger johan said...

Om jag är i Sthlm på nyår är det självklart helt uteslutet att jag går på något annat än Erlend Oye. Det skulle vara som att sälja sin själ till djävulen helt utan syfte.

 
At 18/12/05 08:12, Blogger Björn said...

Om 10 sekunder ska jag lyssna på I saw mommy kissing santa claus med Unarmed Enemies. De är lätt genier om de lyckats göra den bra...

Det börjar med sköna bjällror, alltså produktionen är ju ganska grym men de borde gjort en egen låt av det istället för det går nog inte göra "Jag såg mamma kyssa tomten" sådär jättebra. Bäst är den efter att sången slutar så man kan glömma det där med tomten och bara njuta av Unarmed Enemies briljans.

 

Skicka en kommentar

<< Home