2007-04-17

Alvy Singer - Sommarsång för Kalle J

För ett par år sedan en sommarkväll på Konsum vid Hornstull hörde jag "Tell no one about tonight" genom min vän Alberts mobiltelefon och log. Jag har för mig jag trodde att det var någonting italienskt . Tidigare än det avbröts mina studier på ett bibliotek av att jag var tvungen att gå hem och hitta "You are the light" för att sedan kunna lyssna på den på repeat i mitt studentrum resten av eftermiddagen. Billy Rimgard har givetvis gjort så många bra att det inte riktigt passar in i den här diffusa tesen om den enda perfekta poplåten. Det kändes likadant när jag hörde Anemon med Kopia och allt det senaste med Ring Snuten men det var en tid sedan en sång verkligen tog över tillvaron.

Så för några veckor sedan skänkte mästerregissörens styvbarn, Alvy Singer, Tough Alliances kustambient gitarrsolon och dansskor i lättfluorescerande neon, det blev vår och Alvy är fortfarande med mig. Jag tror det är lite för att den där nostalgin jag talat om tonsatts och denna berättelse om taxiresor och promenader under en sommar som flytt låter väldigt mycket som ett vykort, jag aldrig kunnat skriva lika vackert, om mitt enda sommarlov i Stockholm 2005. För mig utmärker den här sången början på en ny vår som jag med största sannolikhet kommer minnas i ett romantiskt skimmer i framtiden och som alltid kommer det vara svårt att avgöra om det finns en kopplingen till verkliga skeenden. I den stunden av fundering kommer vi ha denna Kalle Js dedikerade sommarsång, på alla vis överträffande Idas men ändå anknytande till samma tradition, som ett tidsdokument över nattbad i hamnen, cykelturer på söndagsförmiddagarna och solnedgångar över Slottsparken.

4 Comments:

At 17/4/07 22:58, Anonymous Anonym said...

Fyfan vad vackert

 
At 18/4/07 12:20, Blogger johan said...

Någonting i kontrasten mellan den krassa formuleringen och ordens implicerande betydelse tyckte jag var väldigt fint samt slående, anonym.

 
At 18/4/07 12:33, Anonymous Anonym said...

Mysig. Mysig.

 
At 11/8/08 21:03, Anonymous Anonym said...

A re-up would be so damn fantastic... Jeg kan ikke få nok af Kalle J!

 

Skicka en kommentar

<< Home