2007-04-02

Lucky Twice - Lucky


Medan Johan vårdat sin anglofili i det brittiska öväldet har jag mest suttit på mitt kontor och längtat iväg utan att veta riktigt var (men ofta tänkt att det nog bara kunde vara Malmö) vilket helt enkelt gjort att det inte funnits så mycket att berätta om. Min lilla palm i fönstret uppskattar våren liksom jag och vi är överens om att den fått oss att titta mer genom fönstret och mindre på siffrorna under de senaste dagarna. En dag gick det så långt att systemen stängdes ner och vi beställde Honeydripsskivan på arbetstid. Nu koncentrerar vi oss på att längta efter den.

För min vän Rasmus var tillvaron en helt annan under den här tiden. Han hade just upptäckt "Supermodelo 2006" som blivit en väldigt viktig skiva och följeslagare sedan den dagen den anlände till honom från en av de få spanska handlarna för seriösa skivsamlare som inte nöjer sig med att ha musiken på annat än svart plast. Det känns ännu mer äkta så, hävdade han på lätt östgötska en sen våreftermiddag, från föräldrarnas nedstängda sommarhus dit han åkt för helgen. För honom tycks schlagertechno alltid verka lika ärligt inställsam på ett ytterst äkta och förförande sätt. Rasmus hade talat om den i veckor och så äntligen höll han ensam i det vulgärt stora omslaget innehållandes skivan som han nu lovade skulle ta över våra liv. Han förde försiktigt telefonluren närmare högtalarna och det sprakade lätt samtidigt som skånska tonåringars hårdfiltrerade röster sjunger "You can fool yourself, I promise it won't help". Både Ian Van Dahl och Kate Ryan hade tonsatt denna säsongs catwalks och photoshoots i det katalanska soldiset utanför villas i gul puts och tegel men mest av allt förlorade han sig i det här och jag förstår honom. Jag förstår honom även om de varma skåpbilar och flygplanskroppar som fraktat skivan från medelhavet till Bråviken gett skivan ett lätt veck som allt som oftast fick sången att hamna i en tillfällig otakt. Rasmus är förvillande lik mig själv. Ibland tror jag nästan att vi är samma person och kanske är vi de enda som verkligen vet att längta från kontorlandskapen mot den dröm som Supermodelo 2007 fortfarande är.

4 Comments:

At 3/4/07 11:15, Blogger Laban said...

Underbart! Nu behöver inte Björn vara i retrokällaren för att ni ska kunna dansa till den största schlagerhitten denna sidan Luxenburg -88. Den är låten är alltid mitt soundtrack till dagdrömmar om hur du sitter och har mysigt på ditt kontor i Ystad.

 
At 4/4/07 16:57, Anonymous Anonym said...

Trodde inte att första april var den andra april

 
At 4/4/07 18:35, Blogger johan said...

Hihi.

 
At 6/4/07 17:09, Anonymous Anonym said...

I'm so lucky lucky I'm so lovely lovely

 

Skicka en kommentar

<< Home