2007-03-11

Feist - So Sorry

Jag kan redan höra knattret av hur en miljon arga samt gnälliga positioneringsjournalister skriver i versaler åt mig, men två rätt avlägsna nyheter från hufvudstaden påverkade mig negativt igår kväll och jag tar härmed en paus från högre värden för att snabbt avhandla de viktigaste av trivialiteter. P Diddy har bokat 100 svenska fotomodeller till sin releasefest på Hell's Kitchen och Hugh Grant sågs på Riche häromdagen. Det första gör mig ledsen därför att det visst ses som okej, för att han är en sådan där hippetyhoppare som inte är medveten om könsroller då han ju är från ghettot - på ungefär samma vis som redgyartisters texter är ok (och bara tröttsamma att diskutera) med lifsstilsjournalister som diggar den härligt svängiga musiken samt tillhörande rökelser - samtidigt som Ronnie Sandahl och mesiga killar som raggar genom att kalla sig feminister kan få samma åsiktsmaskiner att se verkligt rött. Personligen är jag dessutom väldigt mån om våra svenska fotomodeller samt tycker att mr Sugardaddy gott kunde nöja sig med att träffa en i taget åtminstone, om han nu finner dem så fascinerande. Det vore väl betydligt mer givande att helt enkelt fråga ut dem på en dejt? För om det nu inte är något problem med hans kvinnosyn inneboende i den nämnda bokningen, så hade inte någon blivit upprörd om han i Tanzania begärt 100 lokala boskapsdrivarmasajer som inramning till sin fest istället? Eller kan det vara så att herr Piffy tycker att sin "beställning" utgör en mes passande inramning till en showbizfest (gör han ens musik längre?) på Hell's Kitchen, aka Köket? Vidare classy är det i alla fall inte, snarare motsatsen i sin å alla sidor förnedrande form av uttröttade klichéer. Tänk att detta veritabla helsike pågick igår kväll i hufvudstaden, samtidigt som...

...Världens sötaste Hugh, som redan har blivit nog (och rättvist) dömd samt mediemobbad för sitt felsteg (som han väl egentligen fick nog moraliskt straff för redan då Liz Hurley lämnade honom för en indisk affärsmän) var på välbekant restaurant i samma kvarter, bara ett hundratal meter därifrån, utan att jag var på plats för att deklarera min kärlek. Förr i tiden brukade jag ta promenader på gatan där Hugh bor. Visserligen visste jag inte om att han bodde där då jag började, men jag inbillade mig faktiskt att om han skulle bo någonstans här i världen, så skulle det vara i just den mewen. Nåväl, arbetet med hans bok går visst framåt (han har lyckats skära ner lite på golfen) och snart är "Music & Lyrics" här, så nog finns det mer ljus i form av fler framtida Hughleenden att se fram emot här i världen. Sådana är mina positioneringar om jag måste välja dem. Jag går sällan ut med dem i den konfliktmatade och lätt löjliga bloggosfären, men dessa ämnen var bara alldeles för viktiga för att låta passera...

Vad mer är nytt? Jag älskar Feist. Det är den varma och puttriga musiken som gäller för mig den här våren. Har ni några tips? Skriv och länka i kommentarer eller maila dem till L'amourmailen. Ser fram emot nya ljudförälsker. "So Sorry"” då? Den är till alla fotomodeller (och förolämpade lifsstilsjournalister). Jag är ledsen över att ni behöver objektifieras på det här viset. Hoppas ni får gratis crystal åtminstone. Kom ihåg att ha öronproppar på er. Gå inte med på den där äckliga amerikanska bootydansen, jag lyckades alltid motstå det. Kan jag så kan ni! Tänk på att ni snart kommer hem och att Azureus då kanske äntligen har afslutat nedladdningen av den nya Hughfilmen. Kom ihåg det och allt vackert som finns i världen. Behåll crystalbubblet i själen. Världen är full av absurditeter. Ignorera dem och gå vidare. Utnyttja dem och bli rikare, om ni måste. Okipdiddylidokely?

10 Comments:

At 11/3/07 14:32, Blogger johan said...

PS: När kommer way we wear-posten om Sartorial Grant style? Jag har väntat på den länge nu...

 
At 11/3/07 16:49, Anonymous Anonym said...

min favorit är lätt one evening, men den är ju lite äldre. Alltså, detta kan väl inte låta annat än cheesy men du skriver alltid om saker jag tänker/lyssnar på, sick

 
At 11/3/07 16:57, Blogger johan said...

Anonym, det är ju inte cheesy, bara fint. Tycker jag. Sådant man vill höra en söndagseftermiddag!

 
At 11/3/07 19:57, Anonymous Anonym said...

Jag är dubbel till Diddy-grejen, det där med de 100 fotomodellerna har jag inte hört/läst tidigare, men var det bara tjejer?

Väldigt mycket är ruttet i showbiz, men att Diddy och hans polare ofta bär mer hundhuvud än andra där är nog ytterst kalkylerat och inte alls omedvetet hippetyhoppigt. Jag tror inte jättemånga smarta journalister kan tro det på riktigt heller.

Därmed inte sagt att den bildade medelklassens genustänk är något som alla delar "egentligen", så är det ju verkligen inte. Men man kan leka med och spela på normer utan att skriva under på dem också.

Kanske slitet motdrag som exempel:
Hur många tecken skrev du om det här jippot nu? Ok, du länkade inte till Nissan, huvudsponsorn som lär pröjsa Diddy några mille för att ställa upp på det här, men ändå.

Antingen så är jag lite väl cynisk så här på söndagen, eller så är det _väldigt svårt att hantera sådant här rätt. Big up för försöket hursomhelt - det kommer nog vara milsvidder mer etiskt än om jag skriver om det senare i veckan :)

/positioneringsjournalisten

 
At 11/3/07 22:28, Blogger johan said...

Gustav, jag förstår inte riktigt vad du menar...? Visst, P. Diddy är en seriefigur, men i vilken mån och grad? Hans löjliga alias till exempel, är det allvarligt? Var det någonsin det? How about eventuella kriminella brott? Jag vill gärna tro att Pete Doherty även han helt och hållet är en situationistisk mediamanipulering, iscensatt av honom själv, men ändå är det svårt att hoppas på. Gränserna är luddiga här. Folk blir ofta det som förväntas av dem. Gör det det okej om det är negativt? Nej, enligt mig.

I vilket fall så är att beställa "120 vackra kvinnor" till sin fest inte okej med mig, hur rockistigt eller hippetyhoppigt det än är. P Diddy är som många andra showbizstjärnor bra på pr, men att bara leka och spela på normer utan att gå vidare med det till ifrågasättande eller upplysande är inte ok med mig det heller. Det är bara dumt. Det är bara MTV Grind, något så simpelt att jag helst inte ens vill höra om det.

Och visst, all pr är bra pr. Men jag är knappast en maktfaktor i mediabruset och även om jag vore det, så skulle väl min text knappast verka fördelaktigt å Diddys del för en läsande och tänkande varelse? Jag tror i vilket fall inte på att tiga ihjäl saker, vare sig stora eller små (som den här).

För att avsluta så måste jag bara säga att jag, utan att nu lägga nåt värderande i det, nog ser dig som en av nöjessveriges allra minst positionerande journalister. Det är inte riktigt din approach som jag ser den, så känn dig inte träffad, om du nu gjorde det.

Peace/J

 
At 11/3/07 22:29, Blogger johan said...

En artikel om det i kvällspressen.

http://expressen.se/fredag/1.574586

 
At 12/3/07 12:53, Blogger JK++ said...

Det måste vara svårt att inte bli lite skadad i sin människosyn om man ständigt befinner sig i en position där man faktiskt KAN beställa 120 vackra kvinnor till en efterfest. Inte för att det gör saken bättre.

Och samtidigt... tas det inte lite skumma beslut på båda sidor av beställningen? Jag menar: så länge det finns folk/bokare/groupies/whatever som ställer upp på såna här (och andra) skruvade önskemål, liksom, så har vi ju ett klassiskt exempel av tillgång som möter efterfrågan (för att dra till med lite marknadsekonomi).

 
At 12/3/07 13:41, Anonymous Anonym said...

och dom vackra kvinnorna behöver ju inte gå, eller hur.

 
At 12/3/07 19:00, Blogger johan said...

Bonanza Kid: Visst. Men är inte det ett tecken på att något är fel och att någon därför bör påpeka det? Tillgång & efterfrågan samt marknadsekonomins principer är väl heller inte alltid de mest moraliskt vattentäta eller önskvärda...

Marcus: True. De tycker kanske till och med att det kan ett intressant sociologiskt experiment att beskåda och delta i Piffys fest. Men det hindrar inte hans beställning från att vara dubiös, ur mitt perspektiv sett...

 
At 21/3/07 13:31, Blogger JK++ said...

ace: haha, nej verkligen inte. det var lite marknadsekonimisk ironi från min sida bara. jag tror inte att diddy (uppenbarligen) eller kvinnorna (de flesta av dem iaf) funderar på hur moraliskt knepig situationen är. diddy säger: brudar!
de beställda tjejerna säger: wow! diddyfest!

 

Skicka en kommentar

<< Home