2006-01-06

The Whitest Boy Alive - Inflation

"Vafan? Är inte Erlend Øye-följetongen slut än?"

Näpp. Vi har ett ju kapitel kvar, för den här gången. Det är The Whitest Boy Alive. Erlend och några tyskar. Som hitills bara har släppt denna låten, men som på måndag ska in i mixrummet för att färdigställa mer. På deras hemsida kan ni spana in videon till "Inflation" i en kortare version.

På den akustiska spelningen i måndags, som var toppen, spelade Erlend sin version av "Last Christmas". Efteråt sa han att han hade läst vad jag skrivit (jag önskade den här) och att han spelade den för mig! Det var fint, en bra avslutning. Inom en mycket snar framtid kan ni som är intresserade läsa en liten recension av spelningen i kommentarerna till den här posten.

(Ps: nu är en sammanfattning av den akustiska spelningen på Pet Sounds uppe i kommentarerna. Liksom en notis om ytterligare ett överraskningsuppdykande av Erlend!)

5 Comments:

At 6/1/06 21:58, Blogger johan said...

Konsertrecensionen kommer nog imorrn! Det var visst Konstruktion och Coolof ikväll på Marie Laveau....

 
At 6/1/06 23:29, Blogger johan e said...

å nej, du sätter alltså kroglivet före l'amour? här i den sydliga falangen lever vi ett asketiskt liv och går och lägger oss tidigt för att orka med det hårda mp3bloggandet.

 
At 7/1/06 18:44, Blogger johan said...

Erlend inleder spelningen på Pet Sounds, i måndags, lite över 5, med att nynna lite medan han bekantar sig med gitarren och blickar ut över församlingen. Han vet hur han ska få tyst på sorlet i skivaffären.

Sedan stänger han ögonen och öppnar med en cover på "Heaven Know's I'm Miserable Now", som är så vacker att den får mig att önska att jag hade utrustning med mig till att göra nåt slags bootleginspelning. Han fortsätter med "Every Party Has a Winner And A Loser", följt av "Cayman Islands", en favorit från "Riot on an empty street".

Han kör lite charmigt mellansnack mellan låtarna, berättar att han tycker åhörarna är mycket snälla och stilla ("eller som vi säger i Norge, roliga") nickar och hälsar glatt på folk som kommer in ("hej, fint att du kom, jag har bara spelat två låtar"), frågar om vi har några önskningar.

När han sen spelar "Last Christmas" blir jag ännu gladare och tänker att han måste läsa L'amour à trois. Härnäst en cover på Delillos (eller nåt, han jämför deras betydelse för Norge med Håkans för Sverige) "Svaev over byen". Det är fint, sång på norska. Det får mig att börja tänka på Kings of Convenience-remixen på Cornelius "Drop", men känner att jag redan fått min önskning.

Någon frågar hur länge han tänkt stanna i Stockholm, och Erlend svarar att antagligen tills mixningen av Whitest Boy Alive börjar, den 9:e. Han undrar om någon har en luftballong eller en grotta som han kan få vara i. Sen kör han en ny Whitest Boy Alive sång. Det låter bra. Erlend önskar att han hade fler glada sånger när han spelar konserter, tycker att alla låtarna är så trista, men har inte några glada sånger. Vi knäpper med fingrarna till nya KOC-låten "I Could Never Belong To You" för att trösta. För att visa att även det deppiga, men fina, kan göra oss glada.

Han avslutar med en annan önskan, "den där låten om att du hellre dansar än pratar?. ?Den ja, den er litt svår att spille?, men han spelar den i alla fall.

Efteråt nämner jag att det var roligt att han spelade "Last Christmas", då jag skrivit att jag önskade mig den. Han säger att han läste det och att han "spillede den för mig". Och mitt hjärta smälter en gång till. Hejdå Erlend! Hoppas att vi ses snart igen.

PS: Erlend dök upp på Marie Laveau natten till lördagen med, och förgyllde kvällen genom att sjunga lite till världens bästa Konstructions dj-set. Att ha världens största glasögon måste vara det smartaste imagetrademarket någonsin, det där Warhol sa om att se precis likadan ut i femton år för att bli vacker handlade egentligen om att maximalt bibehålla igenkännandet av en? Och det här är kanske den bästa promotionturnén någonsin för en artist, så fint, DIY och passande i den nya tiden.

 
At 7/1/06 18:45, Blogger johan said...

Plötsligt vet hela Stockholm vem Erlend är liksom!

 
At 7/1/06 18:53, Blogger johan said...

Haha, förresten, upptäckte precis att Indieraves gästbok bloggar om Erlends liv.

" Sverrir
5 jan, 20:16
Vi har tagit Erlends pass och pengar och håller honom fången i en lägenhet i förorten.
Alla som vill ha ett privat DJ-set kan pynta en tusing.

Örebro kommer att brinna!"

 

Skicka en kommentar

<< Home