2005-12-29

Erlend Øye - Sheltered Life (Remix) / Fine Night (A Cappella)

Nu börjar den officiella peppen inför min dubbeldate med Erlend! Vi ses på Crush i Malmö den trettionde, och på Indierave i Stockholm nyårsafton. Jag har drömt om det här i flera år nu...

Erlend Øye är ju, trots Annies vidunderliga existens, min favoritnorsk. Det finns ingen låtföljd jag tycker bättre om än de tre spåren nedan på hans DJ Kicks-album. Talande för den nya tiden är just att den mest briljanta låtföljden inte sker på en enskild grupp eller artists egen cd, utan på en "samling", som the singing dj sjunger över och mixar om till en ny kontext. Perfektionen i produktionen av Erlend Øyes vackra stämma (jag undrar om det finns någon röst jag tycker bättre om) över tre av världens finaste och fräschaste pophits, i denna följden

02 Erlend Øye - Sheltered Life (Remix) / Fine Night (A Cappella)
03 Cornelius - Drop (Kings Of Convenience Remix)
04 Phoenix - If I Ever Feel Better

är ingenting annat än ett reningsbad i perfekt musik. Det har i år talats mycket om den teoretiska drömklubben. Min sådan sker i min familjs vardagsrum (för de har den bästa stereon jag vet om) blundandes och drömmandes till de här tre spåren, vars skönhet fyller hela mig med sin renhet och helhet. Ah, ett spa för själen - ingen jävla kaffehouse, utan Erlend Øyes sköra stämma - över den vackraste, helande popmusiken.

(När ni laddar ner mp3orna kommer det bli ett litet hack mellan varje spår, som ni tyvärr bara slipper genom att köpa hela skivan. Fotot på Erlend är taget av Jens Lekman. Och ja, om Rapidshare strular med prat om nyårsuppgraderingar, prova igen 5 minuter senare. Det brukar funka för mig.)

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home