2006-01-02

Kings Of Convenience - I Don't Know What I Can Save You From (Royksopp remix)




Oh Erlend, when you're like this, you can save us from everything!





Det finns många ögonblick från Erlend Øyes session igår som jag på något vis skulle vilja konservera för framtiden, i filmklipp eller fotografier, på ett mera tillförlitligt vis än via enbart egna minnen. Som när Erlend log sitt allra största leende. Eller när han ställde sig upp på mixerbordet och drog på "I'd rather dance than talk" och sjöng när han kände för det, men mest skakade på höfterna på ett sätt som skulle kunna få även den mest inbitne Elvis-fanatiker att inse brylkrämmannens brister. Eller när han presenterade "en sång av Sveriges mest begåvade man", och Jens Lekman kom upp på scenen men knappt hann sjunga en versrad förrän Erlend knyckte både micken och refrängen till "Tram nr 7 to heaven". Eller att han spelade "sista låten" tio gånger minst, innan han slutligen bestämde sig för att bege sig. Eller...

Lyckligtvis är Erlend Øye-följetongen inte slut än. Måndagen den 2 januari, ja idag, spelar han akustisk gitarr på Pet Sounds. Han sa själv klockan 5, men på Pet Sounds hemsida står det kl 6. Jag kunde inte bett om en bättre nyårspresent, fast det skulle vara fint om han ville spela denna låten för den gångna julen.

(Bilden är från den 30:e och giget på Crush i Malmö. Den är hämtad från klubbens hemsida. Erlend berättade att han var mer nöjd med Malmöspelningen, men jag vet inte, båda gångerna var briljanta...)

8 Comments:

At 2/1/06 02:34, Blogger johan e said...

hehe, en erlendblogg!
vänta ni bara, snart ska jag posta nått helt annat.

 
At 2/1/06 02:41, Blogger johan said...

Ja, bra. Jag kan inte sluta!!!

 
At 2/1/06 16:55, Anonymous Anonym said...

började tröttna på erlend hyllningar här haha..men denna låt kkan jag inte annat att hålla med om....en otroligt otroligt vacker låt och text otroligt bra remixat av röyksopp. hatten av

 
At 2/1/06 19:52, Anonymous Anonym said...

oj fin! och erlend var fin på petsounds men jag kan inte sluta lyssna på in bed with mr.suitcase-mixen. markus schulz feat. departure - without you near dödar mig varje gång *tipsa* puss.

 
At 3/1/06 01:14, Blogger Andreas said...

hmm..jag gled förbi pet sounds vid 18 30 kanske,,,helt tomt,,synd,,synd. för er som såg det: hur var det?

 
At 3/1/06 11:34, Blogger johan said...

Dancer in the dark, vad synd! Jag tänkte skriva om det här i kommentarerna snart.

Björn, mmm, In Bed W Mr Suitcase-mixen är finfin... Ska lyssna närmare på just låten du nämner.

 
At 3/1/06 15:58, Anonymous Anonym said...

det är coldharbour-mixen du vill ha isf!

 
At 7/1/06 21:16, Blogger johan said...

Spelningssummeringen hamnade i Whitest Boy Alive kommentarerna istället...

 

Skicka en kommentar

<< Home