2006-01-09

Razzy - I Hate Hate

Vi har hört rykten, känt positiva rubbningar i marken med våra finstämda fingrar, och med grund i detta hyser vi förhoppningar om att det ska bli mindre hat i år. Världen i övrigt kan man kanske inte påverka så mycket, men åtminstone ens egen lilla bubbla. Vi vet att det ofta är svårt att älska, och lätt att hata, särskilt när såna inspirationer som Neil Tennant talar i sådan här charmerande retorik. Eller när det finns hemska småstäder och låtar som t ex "I Hate You Forever" av Domotic, som följer Razzys "I Hate Hate" på min alfabetiserade playlist. Fast det enda som egentligen är värt att hata antagligen är hat, i alla dess former. I grunden talar väl både Neil och Domotic också om hat som ett sätt att kunna älska på. Och visst, ibland behövs det för att ta fram kärleken. Bara man inte låter det ta överhanden, och bara så länge man vet att det det vore bättre och finare om man kunde fokusera på älskandet över hatandet istället (jag tror verkligen inte på "att definiera sig själv genom hatet", det gör nazister med). Och nej, jag är ingen hippie, och vi ska inte tala om vad jag känner inför dem (mindre hat i år, remember!).

Någonting som inte riktigt framkommit hitills på L'amour är vår - eller min, kanske jag borde säga, även om jag tror Björn också skulle skriva under på det - kärlek för studssoul. Den ligger i fall som detta mycket närmare saker som vi älskar - som till exempel sofistopopen, softrocken och den elektroniska lyxpopen - än vad man skulle kunna tro. Enligt mig åtminstone. Lyssna på basen, handklappet, orgeln, kören, och tänk på vad det där pianot som lurar i bakgrunden påminner om egentligen - och fundera lite på om inte det här hade varit en indiehit av bara tusan om Jens Lekman hade gjort den. I precis samma form som nu. Och skulle inte "I Hate Hate" egentligen passa perfekt in där på en soft Panachemix, mellan Bart Davenport, ett Ben Gibbardtronica projekt och, säg, Embassy? I'd say. Ge den en chans, och du kommer högst troligtvis sjunga med, och hata hatet tillsammans med Razzy, mig och förhoppningsvis många fler.

(Bildgooglar man på "I hate hate" får man bland annat fram den härliga bilden ovan på fina ugglor. Jag gillar verkligen ugglor. Pingvinerna då? Ja, jag älskar verkligen pingviner. Såg March of the Penguins två gånger på en vecka i Kalifornien! Kom ihåg att vara snäll mot djuren, till exempel genom att inte äta dem.)

9 Comments:

At 9/1/06 10:07, Blogger Björn said...

Aha, sjukt att du började ta upp soulen nu för jag tog precis fram mina hot wax och invictussamlingar som jag hade hos mina föräldrar. Det är fasen bland den bästa musiken som gjorts och givevis håller jag med dig.

 
At 9/1/06 10:53, Blogger johan e said...

hörni era soultomtar! får nog ta och posta lite tiominuterstechno så det blir ordning på er!

 
At 9/1/06 11:33, Blogger johan said...

Det är ju studssoul! Inga funkspår nånstans! Sofistopop + halvhousepiano och singalong barnkör är lika med L'amourdänga.

 
At 9/1/06 21:48, Anonymous Anonym said...

pingviner gillar att bo i kalla klimat. det gör även eskimåer...

 
At 9/1/06 21:56, Blogger Björn said...

Och isbjörnar!

 
At 10/1/06 09:27, Blogger johan said...

Ja, eskimåer ja. Och jävlar vilken grym techno de gör sen! Kylan och minimalismen får Kompakt att framstå som svennedisco i jämförelse...

 
At 10/1/06 17:52, Blogger Johan B said...

Razzys "I hate hate" har under de senaste tre aren foljt mig som en standig foljeslagare.

Fast snart maste jag skriva om nagon grym souldanga. Fragan ar bara vilken. Vad sager ni?

 
At 11/1/06 13:28, Blogger Björn said...

Svårt. Jag kommer ihåg när vi spelade soul ihop för länge sen då var nästan allt fantastiska dängor som jag aldrig hört så du väljer nog bäst själv. Jag har tröttnat rätt mycket på vissa discogrejor utan fantastiska refränger. Motownarvet franstår som det finaste just nu tycker jag kanske. I alla fall idag.

 
At 12/1/06 11:26, Blogger Johan B said...

Jag star och sviktar lite just nu. Eller sitter snarare. Dels for att jag har en job place-relaterad flort bara 4 meter bort men ocksa for att jag inte vet exakt vad jag skall skriva om. Det finns ju sa mycket soul liksom.

Jag gjorde en ny playlist till iPoden igar "The mix and match". Jag tror det kommer trilla ut darifran. Men jag vet inte annu helt sakert. En sak som ar helt sakert dock ar att det kommer bli en evangelistisk text. Det ar nastan bara det jag kan skriva om soul.

 

Skicka en kommentar

<< Home