2005-12-10

Gals and Pals - Fader Bach och Beach Boys

God only knows we can't live without you! Everyone knows that we sing about you!

I en tid då media fortfarande envisas med att uppmärksamma [xxx], [xxx] och andra tråkigheter, känns det viktigt att även besjunga våra vardagshjältar. Som ni märker har vi t ex en tendens att hylla en viss Billy. Det är bland annat för att Billy Rimgard inte bara gör fantastisk musik utan även har skrivit kärleksfullt om många - i blog och i tidning - och vi vill ge lite av denna kärlek tillbaka. För oss på L'amour är såna som Billy något av det mysigaste med Sverige. Han är kanske till och med en anledning att bo i landet.

Billys projekt, Embassy, Le Sport, Jens Lekman, Radio Dept, Tough Alliance, bara för att nämna några - kan alla få oss att längta hem, efter att gå på spelning, efter att återigen känna oss som en del av en "scen". Som en del av det bästa på jorden (den vackraste musiken), som i mångt och mycket tyvärr inte når ut särskilt, ens i landet. Därför är det självklart att vi utnyttjar den lilla plats vi har i världen och mediabruset, till det som för oss är god journalistik; att skriva kärleksfullt och positivt om det i ljudväg som får det att spritta i våra hjärtben och muskler. Till att sprida medvetenhet om det vi finner fint och vackert, i naivt hopp om att det finns andra där ute som kan känna något liknande.

Och tydligen finns det det! T ex skrev en briljant människa en kommentar här om att han skulle bli aktivist för att få Billy att fortsätta göra konserter. Det får mig att le, för det är just denna kärlek vi talar om, kärleken vi får ur bra musik, som vi nu i fåfänga men ärliga försök kan ge tillbaka till dem vars musik vi älskar. Ty en scen kräver mer än musiken och musikerna - alla kan vara en del av den - och det här är ett av våra försök att dra ett strå till stacken.

Till det bästa i fälten hyllningar och svensk musik hör Gals and Pals "Fader Bach och Beach Boys". Här hyllas strandpojkarna på ett sätt som våra egna stämband och kreativitet nog tyvärr inte mäktar med. Hade bara Beach Boys hört Beppe Wolgers vackra text i tid hade de säkert aldrig råkat i de kommande bekymren, Brian Wilson hade sluppit drog- och mentaltillståndsproblemen, och Mike Love (den onde) hade aldrig tillåtits ta över skeppet och styra det. Vi tror oss aldrig kunna åstadkomma något liknande, men vi kan åtminstone berätta om underverket! Tack till Cdoass-Peter för låttipset.

9 Comments:

At 10/12/05 14:25, Anonymous Anonym said...

Jag gillar visserligen den musik ni lägger upp här på bloggen. Däremot förstår jag inte riktigt meningen med, att enbart (i stort sett) publicera låtar som redan finns på andras bloggar och hemsidor. Att skriva om låtar som andra redan skrivit om känns inte som att det tillför så mycket. Hoppas ni inte tar det på fel sätt, ni gör ett bra jobb ändå.

 
At 10/12/05 14:51, Blogger johan said...

Tjena. Vi tar inte illa upp, så oroa dig inte. Internet är så stort, så vi ser det bara som att hjälpa andra finna lite. Få orkar ha koll på allt. Dessutom tror jag faktiskt inte att det du skriver är fallet för mer än kanske max en fjärdel/femtedel av vår sammanlagda postning, även om d nog varit mer på sistone, i alla fall vad vi vet. När vi lägger upp sådana låtar är det för att vi har något eget att säga om det, och för att sprida det vidare, vilket vi märker att vi gör på nedladdningen.

Tack för inputen! Peace/J

 
At 10/12/05 15:14, Blogger johan e said...

Förmodligen finns allt redan på andra bloggar/hemsidor, eller på valfri p2pserver. Vi skriver om låtar vi gillar och som vi tycker att fler borde lyssna på, sen kvittar det väl vem som skrivit om det innan?

 
At 10/12/05 21:55, Blogger Björn said...

Nej, kritik är verkligen lugnt och bara bra egentligen. Skulle bara säga det för i det andra håller jag också mest med resten av trion. Jag kollade på inläggen nu och jag tycker inte jag har läst om så många av dem innan men jag har å andra sidan inte haft tid att läsa så mycket mer än stora böcker om psykologi på sista tiden. Om andra skrivit om det får vi väl hoppas att vi inte skrivit samma sak i alla fall och har vi gjort det också av en konstig slump så måste det ju vara en strålande sång om ännu fler gillar den så mycket som vi.

 
At 12/12/05 20:41, Anonymous Anonym said...

Den här låten var SJUKT bra. Albumet Swedish Soft som den ska ligga på finns det på riktigt? Verkar ju vara hur bra som helst.
Annars kan jag rekommendera härliga sommardag med family four. Härligt sångarr i verserna och pinsamt töntig refräng.

 
At 13/12/05 00:11, Blogger Björn said...

Jag har inte en aning om den finns. Jag försökte leta lite men jag kunde inte hitta någon bild. Om någon har den så önskar vi oss den i julklapp.

 
At 13/12/05 10:14, Blogger johan said...

Dan S, jag vet! Häromdan när jag vaknade var de första orden som kom till mig "Liebe Beach Boys, bitte singen kanon". Tack för tipset, finns den nånstans som mp3:a?

 
At 13/12/05 12:33, Anonymous Anonym said...

hehe nej swedish soft var en mapp jag gjorde åt en japan på slsk. Men om nån vill betala mig för att ge ut den så gärna det :-)

Om nån vill ladda så är det bara att leta reda på mig på slsk.

 
At 13/12/05 13:17, Blogger johan said...

Liten värld, det här.

 

Skicka en kommentar

<< Home