2005-12-14

The Katzenjammers - Cars (Gary Numan)

Vår kärlek räcker inte bara för tre, därför kommer vi i framtiden även att bjuda på gästbloggare. Först ut är Josef Davidsson. Josef har räddat livet på indiekidsen i Lund de två senaste åren genom att boka utmärkta utlänningar som Hidden Cameras, My Favorite samt Darren Hayman, och sofistikerade svenskar som Le Sport, Embassy (två gånger!) och TTA (också två gånger!) till Blekingskas Indigo. Han har precis slutat som bandbokare, men kommer även i fortsättningen att verka där - nu som DJ-bokare - samt köra den egna klubben Emma's House på Mejeriet. Josef skramlar även fram sing-a-long shoegaze i Oh! Custer. Nedan för han sin egen talan:

Vanligtvis när jag befinner mig skivbutik så brukar jag aldrig fraternisera med personalen: att fråga om låtar som spelas eller be om rekommendationer åstadkommer helt enkelt för stora sår i den personliga stoltheten. Men härom veckan så var jag på arbetsresa i London och hade i en paus från laboratoriearbetet smitit iväg till Notting Hill och Portobello för att besöka den klassiska Rough Trade-butiken där. Stressad, svettig och hungrig så flippade jag igenom torra backar av sjuor och rader av nya cd-s. Hade precis bestämt mig för en Four Tet remix när killen bakom disken spelade en helt fantastisk låt för en äldre distingerad herre i tweedrock. Låten lät som en samplad modern calypso och jag trummade häftigt med mot den plockade vinylen, i vänta på min tur. Mannen bakom disken påminde inte så lite om Allan McGee, men lyckades inte ens med B-sidan eller sina trevliga leenden övertyga den äldre herren. Mig hade han dock sålt 7"an till för länge sedan och jag tog mod till mig och frågade vad det var för något. Det var en nyinspelning av en calypsoorkesters tolkning av en gammal Gary Numan låt. 5 pund fattigare sprang jag tillbaka till tunnelbanestation med hela Söderhavet i benen.

7 Comments:

At 14/12/05 08:28, Blogger Björn said...

Hej mr Ace! Du har ju glömt länken till låten och iet på idag i början. Knasboll. Gillar dig skarpt ändå dock.

Tack Josef också! Det ska bli finfint att dansa i Emmas hus i vår.

 
At 14/12/05 09:49, Blogger johan said...

Skönt att du gillar mig i alla fall, Björn. Speciellt med tanke på att jag sussade sött vid tiden för den här postningen och alltså svårligen var involverad - förutom genom min tvillingsjäl Johan E då.

 
At 14/12/05 11:43, Blogger Josef Davidsson said...

Tack vänner, eran blog är ett vattenhål i juleljusens terrorism!
Den som inte dansar till Katzenjammers borde skIckas till samma rehab som Kate Moss!

 
At 14/12/05 13:19, Blogger johan said...

Jag skulle inte ha något emot att hamna på samma plats som Kate Moss... Känns som att tvingas hångla med Pete Doherty skulle vara ett värre hot. I övrigt är jag med dig.

 
At 14/12/05 15:08, Blogger Josef Davidsson said...

En natt drömde jag att jag blev jagad av Pete Doherty. Han hade ruttna tänder, jätterstora svarta heroinögon och en spruta som han skulle sätta i mig.
Hemskt!

Jag vill ha en T-shirt med The Betty Ford Clinic i juklapp, det vore lite big-brotheraktigt att ha på sig på lokal.

 
At 14/12/05 16:05, Blogger johan said...

Haha!

När jag åkte från SF t San Diego för att hälsa på Björn Lundin skulle vi egentligen ta en all-nighter t Palm Springs bara för att se Betty Ford-kliniken, men Björn hade nån skoluppgift eller nåt, så han bangade. Vi åkte till LA och tog en sallad istället. Tur det kanske, för vad jag minns så är Palm Springs pretty boring. På bussen pratade vi med en tjej från El Lay som var så jävla lack på hennes pappa i the springs som vägrat pynta flygbiljett t henne. Resan tar ungefär 1-2 timmar....

 
At 14/12/05 21:09, Blogger Björn said...

Det var ju en grym sallad ju! Vad hette den dar syntlaten vi horde i bilen, vid salladsstallet, fran 80 talet som vi kom fram till var ganska bra anda? Alla sager att Palm Springs ar hur trakigt som helst och enda satttet att fa se Betty Ford ar att knarka knark sjalv.

Ah Katzenjammers! Det ar det som tar mig igenom de 2 sista dagarna av mina finals. Vi maste ha oljefat sen pa Dalaplan, Ace.

...och Johan e, jag gillar dig ocksa och Josef och christmas och alltet i allmanhet just nu.

Det ar roligt med gastbloggare ju. Vi maste bjuda fler till kalaset.

 

Skicka en kommentar

<< Home