2005-12-13

Sophie Rimheden & Sofia Talvik - Xmas on the Dance Floor

Nog för att jag var med på idén att posta alternativa jullåtar här, och nog för att jag t o m gjorde en alternativ jul-cd och spred för något år sen, men nu är jag jävligt trött på orden jul, bells, christmas och andra tomtepåhitt - då hela indiesverige verkar ha fått dille på julen just denna vintern. Den mest intressanta julindie-ep:n av alla verkar ändå lovande, men frågan är om ens Le Sport, Mr Suitcase och Vapnet (bland andra fina) kan få de där gamla slitna låtarna nya, fräscha och framförallt bra i någons öron. Jag måste säga att jag tvivlar, trots att de medverkande artisterna har all min tilltro. Men det är trevligt att Le Sport återigen bevisar sig vara reklamgenier...

Sophie Rimheden & Sofia Talvik gör istället för covers en helt ny hit, som de tänker tillbringa julen på dansgolvet med. "Xmas on the Dance Floor" innehåller det mesta av det som var så fint med svensk musik 2005: studsande housepianon, en bestämd men samtidigt melodisk basrytm, sång som gifter indien med euron och en makalös hitkänsla. Enda problemet är att jag känt mig tvungen att bläcka ut ordet Christmas varje gång jag lyssnat på låten, men jag tror att jag är på väg att acceptera t o m det förskräckliga, alltför ofta förekommande, ordet. När jag väl gjort det så kommer till slut även jag att omfamna julen. På dansgolvet då, såklart. Med Sophie Rimhedens och Sofia Talviks hjälp....

(På http://www.sophierimheden.com/ kan ni även ladda ner bookletten och texten. Sophie har släppt gratis mp3:or förut, och jag måste säga att det är fina initiativ hon gör, i dessa tider.)

1 Comments:

At 13/12/05 22:46, Blogger Björn said...

Det enda juliga med den här julen för mig har nog varit sångerna här och grannen som har sjukt mycket juleljus. Jag leker fortfarande sommar. Var inte arg på christmas Ace men jag håller med om att man nog kan fundera på om "Jag såg mamma kyssa tomten" verkligen skulle kunna vara bra även om Unarmed Enemies gjorde den. Jag tror att det hela är en sån lömsk och modern marknadsföringskampanj som vi inte förstår, troligen ihopsnickrad av samma tjommar som gjorde den där en gubbe tappar en kastrull boullabaise över räcket på balkongen och börjar gråta. Genialt men oförståeligt alltså.

 

Skicka en kommentar

<< Home