2007-01-06

Peter Bjorn & John - Let's Call It Off (Girl Talk Remix)

Peter, Björn och John; jag har en teori. Förutom den av johan e postade singeln "Young Folks" har jag aldrig hört någon av era låtar i original. Punks Jumps Up-remixen på just "Young Folks" som jag redan skrivit om är givetvis genial (liksom i viss mån Tomas Andersson-versionen). Nu har ni alltså även bestämt er för att låta Girl Talk göra en makeover av "Let's call it off", som återigen lämnar mig alldeles förbluffad. På grund av de redan nämnda bristerna på grundkunskap angående era verks ursprungliga tillstånd, så kan jag inte påpeka vad det är Girl Talk gör exakt, men jag tycker att det är briljant. Klart verkar det också vara att ni - Peter, Björn och John - gör stabila hithantverk till låtar som passar väldigt bra för att just remixas. Sedan ter det sig som att ni skickar iväg alla filerna tillhörande sångens enskilda musikaliska uttryck till precis rätt hemmastudioproducenter (=koll!), så att även postindien (den man kan dansa till) får sitt, vilket leder till att ni får ett bredare mediegenomslag = publikunderlag.

Peter, Björn, John - jag tycker det är väldigt bra, väldigt smart och väldigt, väldigt just postmodernt. Och postmodernt gillar jag. Nästa teoretiskt intressanta steg (och tolka inte detta som en diss, för det är det inte meningen att vara): att till en ep/ett album inte ge ut era egna låtar alls! Att bara skicka ut sånger till omarbetning utförd av någon annan. Som i en fabrik, fast med öppenhet för förändring av konstoriginalet. Som TTA:s preremix av Embassy än idag outgivna låt "Don’t close your eyes" för några månader sen, fast på ett annat och ännu mer, samt större, konceptuellt sätt. Det vore väldigt modigt, återhållsamt och jag bara älskar spektaklet i det. ...Vad tror ni?

4 Comments:

At 7/1/07 03:53, Anonymous Anonym said...

don't close your eyes är släppt av embassy som i lay awake på a compact disc including the embassy. bara såru vet!

 
At 7/1/07 16:02, Blogger johan said...

Anonym: Geez, tack. Den har ju jag, men inte kände jag igen låten för det...

Jonteponte: Björnen har blivit utmanövrerad av övermäktiga Blogger Beta. Så fort han förstår hur det fungerar är han nog tillbaka ur sin vinterdvala.

 
At 7/1/07 23:15, Blogger Björn said...

Jag försvann där ett tag med nu är jag tillbaka rent fysikt och även innehållsmässigt inom kort.

 
At 8/1/07 22:36, Blogger motherfakka said...

Jag tycker det är en bra ide. Låtarna exiserar bara som remixer.

 

Skicka en kommentar

<< Home