2006-12-31

New Order - Regret


Nyårsafton, 2006. Det är väl dags att föra bokslut över året för alla som orkar med den leken / eftertanken (beroende på personligheten). För mig själv känns det ungefär lika omöjligt att försöka summera årets bästa låtar, album, filmer, upplevelser, etc som att skriva ett brev till en vän jag borde hört av mig till för länge sen - och nu riskerar att förlora istället. Det där djupet / lekandet placerar jag i andra saker och projekt och sedan blir det inte så mycket över, helt enkelt, även om jag hoppas kunna bli bättre på det sistnämnda i den ovanstående meningen åtminstone.

Inför 2006 skrev jag det här: "Jag ska skapa det bästa året i mitt liv. Framtiden är ännu framtid." Ett par hånglade passionerat vid spärrarna på T-centralen, klockan var 08.08 och jag var på väg till pendeltåget, försenad till jobbet. Det som har varit bra i livet efter att jag hoppade av utbildningen och relationen för ett och halvt år sen är just den där tydliga strävan och kampen - viljan att gå vidare, att skrapa efter meningen, försöka reda ut allt det som snurrar där ute och där inne och att försöka pussla ihop det. Jag har varit modigare, vågat mer än tidigare, tagit mig vidare, blivit större. Världen har öppnat sig lite, mycket och varit förbryllande.

Men ändå, 2006 har väl knappast varit det bästa året i mitt liv direkt. Långt ifrån det sämsta heller, visserligen, men ändå med alldeles för mycket ånger hängande, gnagande. Med alldeles för mycket dåliga händelser. Dels i form av världens yttre påverkan på en. Dels i form av saker man själv gjorde men inte borde ha gjort (och motsatsen), sådant man inte sade men borde ha sagt (och motsatsen), samt den därav förlorade möjligheten att bli mycket större, bättre - som försvann på grund av de för stora egna misstagen, felstegen. Därav låten, New Orders "Regret".

2007 hoppas jag blir året som jag inte ska känna uppriktig ånger över så mycket av mitt eget beteende. Då talar vi inte om tillfälliga småsaker, utan kontinuerlig ångest, född ur verifierade dumheter som sträcker sig långt längre. 2007 hoppas jag att vi skippar den för att ta lättare steg här i världen. Det räcker gott med att det yttre motverkar en, man behöver inte själv göra det. Så, skål för en framtida brist på ånger och gott nytt år på er! Såhär innan det verkligen händer ter sig dess oskrivna möjligheter väldigt förlåtande.

9 Comments:

At 31/12/06 18:10, Blogger johan said...

Tack själv, gott nytt!

 
At 2/1/07 10:09, Anonymous Anonym said...

Skål för L'amour a trois! Sluta aldrig finnas! Love!

 
At 2/1/07 13:33, Blogger Laban said...

Tack som tusan för nyårs Dj-setet det var kärlek. Årets första tips är Tafra videon på husarm bloggen, kom och kolla!

 
At 2/1/07 13:34, Blogger Laban said...

http://husarm.blogspot.com glömde jag ju säga.

 
At 2/1/07 21:42, Blogger johan said...

mre: All kärlek till dig. Sluta aldrig finnas själv!

 
At 3/1/07 19:23, Blogger Jakob said...

ace:
tror du inte det var lily allen som stal gitarren. det är mitt stalltips. hon kör ju akustiskt ibland.

 
At 5/1/07 18:26, Blogger johan said...

laban: Tack för att man fick komma!
jakob: Det såg ut som att Lily höll sig lugn tycker jag, hennes lillbrorsa Alfie däremot verkade vara i lika opålitlig form som vanligt.

 
At 10/1/07 16:41, Blogger Manks said...

Gott nytt år "farsan"!

 
At 11/1/07 01:29, Blogger johan said...

God fortsättning, pojken min!

 

Skicka en kommentar

<< Home