2006-10-01

Brian Eno - An Ending (Ascent)

Imorse när jag vaknade så kände jag tillförsikt inför en ny dag. Lite tomhet, lite sorg satt kvar, men det var något jag kände att jag kunde fylla. Sen steg jag upp, tog fram en gammal filmfestivaltröja, de utdaterade kortbyxorna samt PF flyers-skorna jag sällan brukar använda. Förkunnade till min familjs förvåning att jag för första gången i mitt vuxna liv skulle ut och jogga. Sen stack jag, utan att tveka. Jag sprang upp och ner för Sankt Hans alla backar, förvisso inte så snabbt, men ändå utan att stanna. Förutom när jag nådde högst upp i den här delen av världen och kunde se ut över landskapet. Senare på dagen tog jag cykeln via kyrkogården till Ariman. Där spelade ägarens pappa med sitt jazzband för vänner och bekanta. Jag drack en kopp kaffe stående och ställde ner den för att klappa, mellan låtarna och efter solona de spelade. Det är ungefär så jag tänker mig våren, i Buenos Aires eller Kapstaden.

Ikväll får jag nycklarna till min gamla lägenhet, under hösten ska jag försöka reda upp historien. På Smålands förra lördagen och på Blekingska i fredags fann jag all eufori jag behövde i höjningen av basen, påslagandet av stroboskopet, de goda människorna på dansgolvet och de vita handdukarna i luften! Ofta söker jag ett upphöjt lugn som jag tror är vad buddhisten finner i sin livsåskådning. Jag berättar den här historien om något slags fridfull tillförsikt för att det är vad Brian Eno återspeglar i "An Ending (Ascent)". Vem annars skulle finna den här formen av skönhet?
Såhär känns det att sluta fred med världen, om så bara för tillfället.

7 Comments:

At 1/10/06 19:57, Anonymous Anonym said...

Kors i taket, Johan har börjat träna. Du och jag ska springa i kapp när jag hälsar på, sanna mina ord. Först upp på högsta kullen vinner!

 
At 2/10/06 17:24, Blogger Björn said...

När du nu efterlängtat återvänder kan vi mötas i Folkets Park och jogga mot evigheten eller Pildammsparken.

 
At 3/10/06 11:37, Blogger Joakim Sandström said...

Rent objektivt sett, det vackraste stycke musik som någonsin har spelats in. Kolla även in Leania & Moor-remixen.

 
At 3/10/06 14:17, Blogger johan said...

Joakim: Jag bara väntade på din kommentar där. Har sett remixen du nämner, men inte lyckats få mina händer på den.

 
At 5/10/06 14:54, Anonymous Anonym said...

For andra gangen pa tva dagar hittar jag en lat har jag tankt ta reda pa vad det var for nagot - senare, nar min laptop anlandt. Tack for hjalpen.

 
At 8/10/06 22:26, Anonymous Anonym said...

Är inte det där Måsvägen?

 
At 13/10/06 13:40, Blogger johan said...

Nä, men väl gatan som man kommer till om man går Måsvägen ner och svänger höger mot fårdalen. Jag vet inte vad den heter.

 

Skicka en kommentar

<< Home