2006-02-20

Lucksmiths - There is a light that never goes out

För ett tag sen bodde jag i Göteborg och det är fortfarande en av mina favoritplatser. Oftast förstår jag inte alls varför jag lämnade det men det hade nog med rastlösheten att göra. När jag blir gubbe ska jag kanske stanna där och bo i ett av de fina röda husen i Majorna, mata fåglarna i Slottskogen och berätta för mina barnbarn om tiden då det fanns pingviner i parken. En av kvällarna jag kommer ihåg mest var när jag och min fina vän Linnea gick till Kronan och tittade på Dorotea som hade en briljant sång om att äta choklad, om jag kommer ihåg det rätt, och sen Lucksmiths som alltid kunnat fylla en kväll med den allra bästa mjukisindien. Jag kanske glömmer Lucksmiths lite ibland men så råkar jag höra en fantastisk sång som gör att man påminns om vilka som bor i de där små rummen i hjärtat. Det var precis vad som hände i förra veckan när jag hittade den här som jag missat. 80-talets jinglejangledepp möter Melbournes bästa koftpoppare och det blir såklart alldeles underbart. Fast jag gillar nog fortfarande Stayaway stars bäst av allt.

14 Comments:

At 20/2/06 21:37, Anonymous Anonym said...

home is where the cornflakes are!

 
At 21/2/06 09:17, Blogger johan said...

Det finns fortfarande pingviner i parken. De är instängda i ett litet rum tillsammans med två pelikaner där de står och tittar ut och längtar efter friheten. Det är sorgligt, elakt, idiotiskt och asdeprimerande och får en att hata Kålle och Ada i Göteborgs parkmyndighet. Men annars är Göteborg, och Lucksmiths, finfint. Jag håller med.

 
At 21/2/06 17:21, Blogger Björn said...

Finns de kvar alltså. Sjukt. Vi pratade varje dag om att de borde ta bort dem och jag trodde de gjort det men det var väl bara en önskedröm.

 
At 21/2/06 19:47, Anonymous Anonym said...

Men! Det finns stora planer på att dom skall bygga om pingvindammen till värsta hi-tech anläggningen.

snart kommer dom bo bättre än jag!

 
At 21/2/06 21:34, Blogger johan said...

Otto: vilka goda nyheter! Jag har funderat hela dagen på att starta en namninsamling eller att författa en bitsk skrivelse, allt för de stackars pingvinerna. Hoppas att de får lägga beslag på hela parken! Sitter du på någon mer info om det får du gärna berätta mer, eller ge oss en länk!

 
At 21/2/06 23:18, Blogger Viktor Sjöberg said...

Mer slottskogspingviner:

http://www.glitchpunkyouth.com/blog/?p=94

 
At 22/2/06 08:51, Anonymous Anonym said...

Här kommer mer info

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/VarGotNu.nsf/1/kultur_o_fritid,byggstart_till_varen_for_nya_pingvindammen_i_slottskogen

 
At 22/2/06 09:36, Blogger johan said...

Tack Otto och Viktor. Tyvärr bröts din länk Otto, men jag hittade efter ett tag en pdftext på sidan om att humboldtpingvinerna skulle få en ny damm. Det kanske var den du menade? Ett steg framåt i alla fall! Goda nyheter.

 
At 22/2/06 10:59, Blogger Johan B said...

Jo for pingviner trivs ju ju kanonbra pa vara breddgrader med vara isande temperaturer generellt sett.

Bjorn och Ace, ni maste visa mig nan gang varfor Goteborg ar en bra stad for jag kanner inget annat an otillfredstallelse nar jag tanker pa den staden.

 
At 22/2/06 16:51, Anonymous Anonym said...

skitcover

 
At 26/2/06 12:27, Blogger Björn said...

Oh, tack heartattack! Tråkigt bara att ena cd-spelaren gick sönder så vi fick byta skivor a la barnkalas på slutet men det var fint ändå. Jag vill ha den vita Kompjotr Epleptrika hunddräkten alternativt större öron som vajar när jag dansar.

Kram

Johan B: Det finns massor olika pingviner. Vissa trivs fint i varmt så man får hoppas att slottskogspingvinerna är några av dem.

 
At 26/2/06 13:01, Blogger johan said...

Johan B: Din kunskap om pingviner är chockerande bristfällig. Du får ta en helg framför Animal Planet, samt hyra lite videos från National Geographic. De i Göteborg heter humboldtpingviner och är utrotningshotade.

Björn: Ja, för Sverige är ju känt för sin värme?

 
At 6/3/06 21:29, Anonymous Anonym said...

länken fungerar inte...

 
At 9/3/06 02:03, Anonymous Anonym said...

in med ny länk :(

 

Skicka en kommentar

<< Home