2006-02-18

Arvo Pärt - Spiegel im Spiegel (version 2)

Jag vaknade precis och drömde att Kopernikus varit begravd i minst 400 år och flera personer efter honom hade hittat nya planeter. I drömmen, en betjänt hade tagit hand om honom och som när min morfar led, så led Kopernikus på slutet. Han hade levt hela sitt liv med glaskristallerna som glasbruken i Småland glömt, men jag glömde dem aldrig. Hans små koffertar med snapsglas och spill som han stolt visade för mig som barn. Gröna, blå, röda. Förvridna rester från förr. Jag glömmer dig aldrig, Kopernikus, Bertil. Du som uppfann planeterna, skulle älskat Arvo Pärt, spelade krocket på somrarna, skyddade oss från de andra, arga kolonilottsägarna så vi kunde bada med svanar. Kunde du se mig nu skulle du skratta. Skulle jag se dig nu skulle jag ge dig en kram och hoppas att allt ordnar sig. Det ordnar sig. Vi ses i sommar.

11 Comments:

At 18/2/06 10:00, Anonymous Anonym said...

och jag som drömde om Tycho!

 
At 18/2/06 17:53, Blogger Björn said...

Vilka kryptiska texter man kan skriva när man vaknar mitt i natten. Intressant måste jag säga. Jag ska bli mer folklig i mitt nästa inlägg. Herregud vad Spiegel im spiegel är vacker i alla fall.

 
At 18/2/06 18:18, Blogger munkiz said...

Arvo Pärt är så bra.

 
At 18/2/06 18:33, Blogger johan e said...

Fantastiskt! Upptäckte idag att Spiegel im Spiegel gör sig bäst i våldsamt hög volym, tro det eller ej.

 
At 19/2/06 12:10, Blogger johan said...

Jag försöker fortfarande tolka den här meningen:

"I drömmen, en betjänt hade tagit hand om honom och som när min morfar led, så led Kopernikus på slutet"

Vad betyder det?

 
At 19/2/06 13:35, Blogger Björn said...

Det är hemligt.

 
At 20/2/06 09:37, Blogger johan said...

Ah, så det är inte bara en ny form av satsbyggnad och ordföljd som mindre upplysta (som moi) inte fattar?

 
At 20/2/06 17:57, Blogger Johan B said...

Jag njuter av min oformoga att tolka dina drommar Bjorn eftersom texten i alla fall var vackert komponerad.

 
At 21/2/06 09:24, Blogger johan said...

Jag håller med, men den där meningen är oförståeligt komponerad. Den stör mig!

 
At 21/2/06 14:23, Blogger Johan B said...

Ace, jag har hittat skjortor vardiga Embassy. Jag skall visa nar du kommer till stan.

 
At 21/2/06 17:02, Blogger johan said...

Jag kommer nog i mars, I hope!

 

Skicka en kommentar

<< Home