2006-02-10

The Very Best of Italo Disco : 04 Fancy - Bolero

Vår käre gäst och italokännare, Joakim, säger:

Det har gått 20 år sedan tyske Fancy släppte denna klassiska singel,
en av 80-talets bästa. 20 år. I 20 år har denna perfekt konstruerade poplåt varit med mig på min vingliga musikaliska resa. Första gången jag hörde den var någon gång 1986 på Tracks, och Fancy var redan en favorit efter sitt första album "Get your kicks". Men "Bolero" var ändå något helt annat, den tycktes flytta fram gränserna för dramatiskt arrangerad syntdisco. Fancys sköna bögröst pratsjöng sig fram i verserna innan den förlösande refrängen, som fick hjärtat att slå volter av ren lycka.

Förr eller senare ska alla poplåtar mätas mot "Bolero". Försvinnande få klarar en jämförelse. Vi rör oss alltså i det absoluta toppskiktet. Perfektion. Magi. Fancy, du är bäst.

9 Comments:

At 10/2/06 10:54, Blogger johan said...

Ett knytnävsslag i hjärtat.

 
At 10/2/06 10:55, Blogger johan said...

Med ett svagt hopp om framtiden.

 
At 10/2/06 14:54, Blogger Johan B said...

Vad sager Lamourfolket om en liknande serie men om svart disco? Jag behover ett ramverk for att kunna skriva.

 
At 10/2/06 18:55, Anonymous Anonym said...

Jag hade faktiskt glömt precis hur fulländad den är. Tack!

(vad värre är är att jag inte hittar skivan)

 
At 10/2/06 18:59, Anonymous Anonym said...

...svart...disco?

 
At 10/2/06 19:27, Blogger johan e said...

sorry johan b, men mono har rätt. svart disco?

 
At 11/2/06 10:30, Anonymous Anonym said...

Jaha var Fancy bög ;)

 
At 13/2/06 15:57, Blogger Johan B said...

Jag vet att det i tider som dessa ar svart att tro att det fanns en discororelse pa andra sidan atlanten ocksa under attiotalet. I min varld sa ar den europeiska varianten endast en spegling av vad jag ser som den ursrprungliga moderna tolkningen av shamanernas trolltrummor. Forvisso dansant och underbart men fortfarande bara en spegling.

Jag tanker en lista som bestar av latar som

Is it all over my face - Loose Joints

Weekend - Class Action

Que tal America - Two Man Sound

Never like this - Teo Tons

och sa vidare i samma anda.

 
At 17/2/06 19:46, Blogger Björn said...

Vända allt från svart till vitt. Jag kysser den här spegeln vi lever i. Jag är förälskad i spegelbilden och det riktiga, det har jag faktiskt nästan glömt bort.

 

Skicka en kommentar

<< Home