2007-09-17

Dondolo - Zarte Melody

Om man tycker om Daft Punk och vill göra musik väljer man i merparten av fallen att ta till vara på de hårdare ögonblicken, förstora dem, tänka lite på hur senaste Ed Banger/Institubes/Kitsuné hiten lät och lägga till en fånig textrad som upprymda klubbkids tycker är skojig (en sång om jordnötssmörssylt och ett brännbollsträ är tydligen väldigt inne just nu). Sedan finns det en del som tar den lekfullt vackra barnsligheten och för den ännu närmare Abbas melodier och skapar en i sanning absolut modern och sofistikerat luftig pop. Dondolo är, som ni kanske förstår, en av de som ingår i den sistnämnda gruppen och jag älskar honom och "Dondolisme" av just den anledningen.

7 Comments:

At 18/9/07 22:22, Anonymous Anonym said...

Vilket fynd, tack för detta. men ännu bättre tycker jag j'ai_deux_amours är, jag blir helt tokig av låten.

calle

 
At 19/9/07 12:20, Blogger Björn said...

Den är också verkligen briljant: http://www.zshare.net/audio/35969425e9a48c/

Jag kunde inte bestämma mig för vilken jag ville skriva om först men jag föll tillslut för det ännu mjukare alternativet.

 
At 20/9/07 16:41, Blogger Pop the lock said...

"sofistikerat luftig pop" må låta halvtråkigt - men jag gillart verkligen!

/Oskar

 
At 21/9/07 13:06, Blogger Björn said...

Du har rätt. Det stämmer i och för sig att det är det men hade någon annan skrivit det hade jag trott att det var någon slags anonym bakgrundsmusik för Espressowaynescoffehouse. Från och med nu är det förbjudet att beskriva musik som luftig pop om det inte är riktigt tråkig musik.

 
At 23/9/07 22:33, Blogger Andreas said...

Kolla även in Shit Robot remixen av Dondolos "Dragon" som släpptes på Tiny Sticks förra året. Giftig. Dessutom: bra skrivet om den andra Franska "vågen", skönt att någon är beredd att punktera en alldeles för stor ballong. Även om luften pyser ut sakta så pyser den iallafall.

 
At 9/10/07 15:13, Anonymous Anonym said...

Exakt. Dondolo förvaltar det franska romantiska mjukdiskoarvet förträffligt. Man anar inte bara Air och Daft Punks lugnare stunder i soundet, utan känner även Serge Gainsbourgs ande sväva över det hela. Jättetack för tipset. Blir sugen på att ta fram Domotics underskattade "Ask For Tiger" som kom härom året när jag hör det här.

 
At 9/10/07 15:15, Anonymous Anonym said...

..."I hate you forever" var ju en av 2005 års allra största stunder.

 

Skicka en kommentar

<< Home