2007-02-02

Lin Yi Lian - Yi Ge Ren

Vi fick ett mail häromdagen av en man med det vackra namnet Julius. Han berättade om en sång han hört på en buss i Shanghai. En sång som han ville ge "en chans att släppas ut från kinesiska radiostationer som bara spelar den i dammiga kinesiska bussar och taxis och in på något dansgolv någonstans eller kanske den västliga etern. Jag tyckte det skulle vara vackert om den fick höras av någon annan än mig och alla andra miljarder som bor i det här landet." Jag vill gärna hjälpa Julius med det önskemålet, då den bubblande lyckan (den sorten som stavas H-I-T) griper tag i mig då jag lyssnar på det här. Ty det kinesiska dunderfyrverkeriet till låt som är "Yi Ge Ren" låter som om någon exporterat vår käre Kopia till ett asiatiskt disco, där han fått uppdraget att sno sångmelodin ur New Orders ”True Faith” och utifrån skapa det en nästan ny musikbit i form av den perfekta indieeuron. Det är alldeles briljant catchy och håller säkert knappt en vecka ens, men jag kommer lyssna ihjäl mig på det här de få dagar den här öronkärleken varar och sedan le lite försynt för mig själv när jag hör den i framtiden. Bara för att på ett nyårsdisco i Tibet år 2033, då den 30 år yngre dj:n överraskar med att spela den, bli så vild att jag vevar kravatten i luften med husarmen och skakar Törley över hela dansgolvet.

(Jag bjussar även här på en japansk version av New Orders "Krafty", iscensatt av bandet själva och väldigt mycket bättre än det trista originalet. Läget har låtit vänta på sig länge, men nu är det här.)


Ikväll (fredag) spelar vi "Yi Ge Ren" och annan postindie, posttechno och stadshotellstrance på Retro i Malmö. Boat Club framför en konsert och vi skjuter såpbubblor och projektioner, 23-03. Imorgon, lördag, sker samma sak på Smålands och Vibrator i Lund, 22-02, fast utan Boat Club. Nästa torsdag, 8 feb, plockar vi sedan med mp3-spelarna och bubbelmaskinerna till Clitspit och Södra Teatern i Stockholm!

(Här är förresten den allra senaste versionen av Boat Clubs "Memories" inför konserten.)

8 Comments:

At 2/2/07 08:09, Anonymous Anonym said...

Tufft att ni postar Kina-prylar.

På Kinesiska är titeln 林忆莲 (Lin Yi Lian) - 一个人 (Yi Ge Ren), om det kan hjälpa.
Det finns ett par remixar på det här spåret också, vet jag, men jag inte lyckats hitta någon ännu.

Kanske dyker det upp nån remix i sann Shanghai/Malmö-anda så småningom. ;)

/Staff (Johan E's lillebrors vän)

 
At 2/2/07 13:34, Anonymous Anonym said...

det är ju en bizarre love triangle-cover :)
väldigt fin dock, och allt new order-relaterat är värt att postas!

 
At 2/2/07 15:36, Blogger johan said...

Björn: Ja jävlar, förvirringen är total. Men jag skulle nog inte kalla det för en cover.

Tack för infon, Staff!

 
At 2/2/07 17:36, Anonymous Anonym said...

j-Krafty ville ju :( Ses imorrn! ;) XXX

 
At 3/2/07 06:37, Anonymous Anonym said...

tack!!! tack!!! ni har gjort mitt kinesiska nyårs-lov!!!

jag och mina vänner var inte helt ensama västerlänningar att känna till den, staff, skicka ett msg till:15901902347 så hänger vi.

 
At 3/2/07 10:58, Blogger Björn said...

L'amour á trois är det nya spraydate!

 
At 3/2/07 20:14, Blogger Unknown said...

Fan vad grym :)

Jag lovar att spela låten på Klubb Populär i Göteborg i kväll

 
At 13/2/07 11:24, Anonymous Anonym said...

För dom som är karaokesugna finns låttexten på http://ent.nubb.com/music/20061010/11999.html

 

Skicka en kommentar

<< Home