2006-02-26

Ballboy - Olympic Cyclist (Peel session)

Längdskidåkning är en vacker sport - med tradition, klass och värdighet - obruten av eventuellt snor i skägget. Någonting speciellt sker då de ensamma människorna far fram i spåren på de längre distanserna, reducerade till ett högre syfte. Skidåkning är vinterns cykling, det är lika vackert, krävande, omänskligt i vad det begär av utövaren; fullgörandet av sträckan, allena med sin utrustning. I sina bästa stunder åminner de fina bilderna från snömästerskapen i bergsbyarna om en annan, gammal, värld som jag gärna skulle vilja vara en del av.

Desto mer osmakligt och tidsenligt ter sig masstarten i femmilen vid denna åtanke. Inte heller har man kommit så långt i strategin för den nu valda specifika formen. Det är häpnadsväckande osofistikerat. Istället för att de medelmåttiga lagmedlemmarna går upp och drar och rensar fältet för de starkaste, så promenadåker man nästan hela sträckan och överlåter segern till de andra lagen som är bäst i spurten. Man borde lära av hierarkierna och taktikerna i den mest taktiskt fulländade sporten, nämnda cykling. Då skulle man dessutom slippa söndagsåkning och sprintavgöranden med alldeles för många deltagare. Där man ändå inte har en möjlighet att ta segern utan blir placeringar som 6:a, 10:a och 25:a istället.

Jag tröstar mig med tankar på touren och lyssnar på den fine John Peels inspelning av Ballboys "Olympic Cyclist". Kanske är det Euskadis år i år.

13 Comments:

At 26/2/06 18:32, Blogger johan e said...

jösses vilka sportfånerier!
men jag håller absolut med om massstarten, det är mkt mer spännande att hålla reda på tider och sådär.

men vad säger du nu om hockeyn?

 
At 26/2/06 18:49, Blogger johan said...

Stick in kniven ytterligare. Gör det. Vrid om den lite till.

Jag ska komma ihåg det här när det kniper för dig.

 
At 26/2/06 20:43, Blogger johan e said...

äh kom igen! hockey är ju en lagsport, mig lurar du inte!

 
At 26/2/06 22:13, Blogger johan said...

Nu förstår jag inte.

 
At 27/2/06 11:39, Blogger johan e said...

du har rätt, det var obegripligt. Jag var bara fascinerad av ditt hockeyintresse.

 
At 27/2/06 12:42, Blogger Johan B said...

Vi vann en skon vinst.

 
At 27/2/06 14:08, Blogger johan said...

Från vän till fiende, det sker så lätt.

 
At 27/2/06 19:24, Blogger Johan B said...

Johan S >>

I sommar skall vi njuta av bergstrackorna och se om Basso tar over. Jag tror det.

 
At 27/2/06 20:30, Blogger johan said...

Om jag förlåter dig för ditt beteende i relation till hockeyfinalen vill säga.

Som sagt hoppas jag på Euskadi i år. Mayo måste komma tillbaks till sitt forna jag nångång...

 
At 28/2/06 16:15, Blogger Johan B said...

Det ar sant. Man vet ju aldrig. Men var gode van Antti forlat mig och sa att vi faktiskt fortjanade vinsten den har gangen. Inte som turneringen i helhet men finalen agde vi de sista tva perioderna.

 
At 28/2/06 17:31, Blogger johan said...

Om jag vore du skulle jag hålla tyst om den där hockeyn nu.

 
At 28/2/06 18:21, Blogger Johan B said...

Ohh, blir Ace alldeles stingslig nu!

 
At 4/3/06 02:04, Anonymous Anonym said...

tror på basso, imponerade fett ifjol

 

Skicka en kommentar

<< Home