2006-11-22

Prefab Sprout - Cars and Girls


Förra veckan var jag på resa med jobbet fast ensam till Stockholm och använde en hel del av min ensamma tid till att lyssna på vad affärsmännen på mitt hotell talade om. De är av ett väldigt kärvt beräknande slag och intresserar sig mycket för hur man effektivt kan klättra i maktstrukturer och hur man gör för att få prata med dem som lyckats klättra högt upp i detta luftslott. 5 minuter med Janne, snabblunch med Dieter från Bern. Affärsmänniskorna offrar vänner som du och jag, vackra flickor, män och kvällar för att vakna upp i en ergonomisk kontorsstol, corporate rock och underställda med chansen att önska I'm horny, horny, horny, horny" utklädd till sjöjungfru med en slips runt huvudet på ett bord, en gång om året, när kvartalsrapporten varit extra bra. Jag hoppas att de som jag någon gång får chansen att stanna, tänka efter och ta fram "Jordan, the Comeback".

Idag har L'amour á trois funnits i ett år. Ofta åsidosatt på grund av mitt deltagande i hela den här företagsvärlden men det är stunder som de i Stockholm som får mig att tänka på vad som egentligen är fint och viktigt. Det är bland annat ni och musik liksom Prefab Sprouts som jag tänkt skriva om i ett år men inte hunnit komma på hur. Därför får Paddy McAloon tala själv. Paddy med vänner ger oss en ritning över hur våra egna luftslott kan se ut, tonsatta och svävande på lätta toner med varma röster högt ovanför styrelserum och vidsträckta affärskomplex. Grattis på födelsedagen.

A prisoner of the past
Andromeda Hights
"It's a solar system, it's about two lovers who decide to build a house. It's a very simple idea actually. The only difference is that they only use noble material: iron, wood, glass...They've got respect for what they're building and when it's done they call it Andromeda heights because in England people give a name to their house, and most of the time referring to the height [sic, perhaps "area"] where it's situated, and they also name it after stars, after the surrounding galaxy. I love the word "star" and I tend to use it as often as I can. "Star" is a word that sounds good in a song, if it's well situated in a sentence. For me it has nothing to do with the science fiction side of it, I really want to become part of the stars, to dance with them...it's very important for me and my music..."

Faron Young
"This shows you how stupid I am--it's a song wondering why people like Country & Western Music when they live in the industrial north. I thought 'why do they listen to all these things about cowboys and farmers and grain?' and then 20 years later, I suddenly think, 'It's because C&W deals with real emotions.' Take that!"

Goodbye Lucille #1
"It was written at the same time as the Police's 'Walking on the Moon"...I was ill in bed and heard 'Walking on the Moon' and it was really simple. I thought, 'I've got to get simple.' And Johnny has got to be the most cliched rock 'n' roll word ever used. So I thought I'd fill the verses up with stuff you don't normally say to someone, like "Are you still in love with Hayley Mills?"

Cars and Girls
"'Cars and Girls' isn't an anti-rock song. It's simply saying to Bruce Springsteen that his metaphor for everything ('life's a highway') just isn't big enough to incude all the complexity and sadness in the world."

All the world loves lovers

"It's the idea that, this time, you're not going to be in love with someone and not say all those corny things which somehow end up jinxing it. But at the same time you want all those corny things to come true."

8 Comments:

At 23/11/06 13:15, Anonymous Anonym said...

Paddy i våra hjärtan!

här är en pärla med:
http://www.youtube.com/watch?v=QSUyOnk2eUQ

 
At 23/11/06 14:41, Blogger Laban said...

Grattis!

Tänk om jag vore mer uppdaterad och omtänksam då hade jag ju kunnat ge er en kram.

 
At 23/11/06 18:29, Anonymous Anonym said...

Grattis till ett finfint första år.

/bug

 
At 23/11/06 20:09, Blogger Björn said...

Tack. Ledsen att vissa av sångerna är i m4a men det var det som fanns till hands. Jag tycker det bästa firandet av vår eller någon annans födelsedag är att köpa sig en uppsättning av Prefab Sprouts hela skivor för alla är bra och gör världen till en lyxigare plats. Au revoir!

 
At 23/11/06 23:42, Anonymous Anonym said...

Björn: Jag hörde P3-önskningen. Så hemskt.
Slips runt huvudet!

 
At 24/11/06 13:04, Anonymous Anonym said...

och prefabsprout.net är en fantastisk site där ni kan ladda ner b-sidor, konsertmaterial med mera.

Johan

 
At 25/11/06 15:05, Blogger Björn said...

Youtube klippen som finns är ju helt oförståeligt bra och Prefab Sprout sitens b-sidor... herregud tack.

 
At 10/12/06 20:17, Anonymous Anonym said...

Tacktacktack för er fina blogg! Det mesta ni lägger upp är fantastiska små guldkorn i en alltför ofta enformig vardag. Så mycket musik finns här i världen att jag för det mesta känner mig helt vilse och bara fastnar i radioskvalsfåran. Tack för att ni lotsar fram till sådant jag annars hade missat. Önskar er lycka till i framtiden, hoppas ni fortsätter ännu ett bra tag!

 

Skicka en kommentar

<< Home