2006-10-29

Genesis - The Brazilian

Jag har blivit lättrörd på lillgamla dagar. Har du? Sitter vi tillsammans just nu och tänker på Phil Collins? Den här veckan har jag tänkt på honom hela tiden. Det är så trött och vackert. 1988 års PSB. Jag har skrattat åt min mamma flera gånger när hon tyckt att Phil varit en bra vän men jag var bara dum. Han är mer erfaren än du och jag, badar naken obemärkt i Schweiziska kurkällor, spelar trummor iklädd vita handskar på upplysta stadior och Phil kan samtidigt förklara kärlek enkelt, bättre än du själv. För länge sedan gjorde Phil och hans vänner ett ledmotiv som till och med skulle få mig att se en film om rymden, raketer och laserpistoler som lyser upp den brasilianske astronautens färd mot fjärran planeter. Att Phil Collins bara spelar för finansvalpar som kramar varandra till bilderna av en uppåtgående nasdaqbörs är inte sant. Han finns för den olyckligt kära, den förälskade, kontoristen, filantropen, Average Joe och vardagens hjältar. Han är för dig och mig.

(edit: Jag är medveten om att 1988 års Pet Shop Boys rimligtvis borde vara de själva. Jag menade nog att det är ett lika vackert ljudslott som Genesis bygger upp. Ibland kan man inte vänta in besinningen när någonting känns fantastiskt bra)

9 Comments:

At 29/10/06 12:33, Blogger johan said...

You young professional Patrick Bateman you. Jag kan se framför mig hur du och Johan B sitter och lyssnar på det här samtidigt som ni diskuterar färgnyanser i era röda maktslipsar.

(fast vi gillar låten.)

 
At 29/10/06 15:11, Blogger Joakim Sandström said...

Jag hade framme plattan härom helgen. Jag gillar att känna på den där handen på omslaget, den räffliga kvaliteten.

 
At 29/10/06 16:25, Blogger Björn said...

Hm, jag har försökt uppdatera texten sedan en minut efter jag skrev den men blogger bestämde sig för att inte vara min kompis. Den får väl vara kvar i sitt förvirrade tillstånd.

 
At 29/10/06 16:34, Blogger Björn said...

Nej, nu blev det visst en ny version. Jag har funderat på det där med röda maktslipsar i veckan. Varför har alla det? Mörk kostym, vit skjorta och röd slips är ju inte så fint. Jag kan tänka mig att betala lite extra i skatt om politikerna får gå en kurs i hur man kan matcha andra färger än den socialdemokratiska med powersuiten. Jag kan tänka mig en fluga till emellanåt också eller en snygg skepparscarf. Jag äger i alla fall inga maktslipsar Johan. Bara tjusiga små sådana som jag använder för att se extra stilig ut.

 
At 31/10/06 19:18, Blogger Johan B said...

Jag har en grym maktslips. En Cerruti. Alltså har jag inte köpt den själv. Men jävlar vad effektiv den är. Den riktigt glänser av makt.

 
At 1/11/06 19:20, Anonymous Anonym said...

när får man se er snurra cd-r:s nästa gång då?

 
At 2/11/06 23:09, Blogger Björn said...

Det får man fråga stjärnorna. Om jag får bestämma skulle de vara runt lördag men vi är ju inte bokade då vilket också är tur eftersom Lindström är i staden samtidigt som Rumble har födelsedag. Vi ses där och dansar tillsammans istället.

 
At 3/11/06 12:05, Blogger Laban said...

Jag är på.

 
At 3/11/06 14:18, Blogger johan said...

Jag är i Finland och funderar på att flytta till en Schweizisk alpstuga med det här husets svarta schnauzer, så det är verkligen en fråga för de högre makterna. Men det är fint att du frågar!

 

Skicka en kommentar

<< Home