2006-07-25

Orup - Magaluf (Mallorca mix)

Det går bra för Orup igen. Först ett reportage i andra numret av Ondskan, ikväll en inbokad spelning på Skansen, och nu på morgonen den absoluta höjdpunkten - en comeback på L'amour à trois. Det är ju trots allt inte första gången ni här får stifta bekantskap med vår popsmedsvän, då "Stockholm" var den andra låten jag någonsin postade på vårt kommunala musikbibliotek. "Magaluf (Mallorca mix)" har jag däremot avnjutit i min ensamhet, som en god Henrik Pontén.

Den passar ypperligt med vitt eller rosa vin, och kanske även med kokain, ty även om det inte är något som min värld innefattar så anar jag en röd tråd mellan drogens flyktiga, bubblande lycka och Thomas Erikssons smekande stråkar och trumpetstötar. Den sorteras under den luftigaste mjukpopelektroniken, tillsammans med Mont Ventoux Holiday-remix och Phofos omstöpning av "Homeless club kids"; pop som väger så lite att den när som helst kan lyfta mot himlen. Jag har i min ensamhet tidigare i sommar pysslat lite med en mixtape av sådana godsaker, som jag nu givit upp på grund av allmän tidsbrist och en disciplinerad prioriteringslista där hobbys som den nämnda hamnat rätt långt ner. Så här bjuds härmed låten enskilt istället, på allmän begäran faktiskt, tro det eller ej, efter alla år av smyglyssnande i pojkrummet. Ikväll förbyts irritationen över att Tomas Ledin alltid spelar på Skansen och att tonerna tränger sig in i mitt hem, till glädje över att bo so nära men ändå så långt borta, då jag stiger ut i trädgården för att höra hur det låter när Orup sjunger live igen.

9 Comments:

At 25/7/06 21:17, Anonymous Anonym said...

hallå kids! visst är orup en ljuvlig man, väl värd en plats i våra hjärtan. vad händer annars, man ser aldrig er ute?

 
At 25/7/06 23:45, Anonymous Anonym said...

Äntligen lite Orup

 
At 26/7/06 11:01, Blogger johan said...

Jag är numer bara ute på Djurgården där jag tar promenader och blir antastad av homosexuella män.

 
At 26/7/06 18:02, Blogger Johan B said...

På fredag kommer Retros källare vara ett veritabelt blogghelvete. TWWW och Lamour kommer dricka ikapp och sedan efterfestbada i Västra Hamnen.

 
At 27/7/06 00:33, Blogger johan said...

Oj. Jag vet inte om jag vågar komma.

 
At 27/7/06 12:09, Blogger Joakim Sandström said...

Orup har ett (1) försonande drag:
han gillar Pet Shop Boys. Annars är han fruktansvärd. Har ni glömt bort "Trubbel", den sämsta låt som gjorts?

 
At 27/7/06 14:08, Blogger johan said...

Han var inte så bra på skansen heller. Men de av hans låtar som postas här är ingenting annat än popmagi i sin mest välkonservade form.

 
At 27/7/06 22:55, Anonymous Anonym said...

Trubbel och GES är ganska oförlåtliga faktorer, men ser man till arrangemangen och synthstråkarna på Stockholm och Magaluf, måste man erkänna att gubbjäveln har kvaliteter. Magaluf är så luftig och svävande att man blir tårögd och Stockholm är det närmaste man kan komma en svensk It's A Sin.

 
At 19/8/06 17:36, Blogger johan said...

Lyssna nu på "Anonym", Joakim.

 

Skicka en kommentar

<< Home