2006-05-18

Pet Shop Boys - Flamboyant (Michael Mayer kompakt mix)

Hej vänner. Jag har varit i Göteborg och haft det bra. När jag kom hem tillfredsställde jag lite av informationstörsten som uppkommer efter några dagars avstående från allt internetanvändande utom mailande. Nya låtar, goda och dåliga nyheter, samt stimulerande läsning. Det är egentligen ett under att herr Coupland fortsätter skriva böcker när information har blivit såhär lättillgänglig (jag refererar igen till hans dröm om att hamna i koma ett år, vakna upp och ha ett helt års nyheter att ta in). Å andra sidan så har de litterära verken han åstadkommer blivit en hel del sämre på sistone, och jag undrar om inte mediaknarkandet är anledningen. Själv mår jag bäst av injektionen just då jag inte haft möjlighet att överdosera informationen, i stundens kära återseende.

Så, varför inte berätta lite om valda delar av det jag funnit nöje i den här senaste timmen? Vi länkar ju till The Way We Wear här i listen till höger, och jag sträckläste precis allt där som jag missat på sistone. Rekommenderar varmt ett besök om ni tycker kläder, eller välskriven text helt enkelt, är det minsta underhållande. Det tål även att nämnas att den mänsklige Elefanten kommit fram ur sitt mixtapeide. Nummer tre i ordningen heter "Egg Pie" och Viktor Sjöbergs mixar börjar bli ett lika klart tecken på sommarens påbörjelse som Girot är. Bra grejer. För att alla heliga ting äro tre länkar jag även till Momus sammanfattning och åsikter om den ganska idiotiska, men intressanta, diskussionen om ifall Stephen Merritt är rasist eller inte. Emil och The Jet Set Junta tipsade och det är väl inte första gången vi lyssnar på deras informationsutflöde direkt. Så, nu känner jag att jag har varit en god "bloggare", skrivit av mig och kan återgå till dagens egentliga ämne.

Är tyska verkligen det nya franska som Björn skriver? Lyssnar man på Michael Mayers remix av "Flamboyant" börjar man ju undra. Monsieur Lu Cont och hans majestätiska sinne kunde lika gärna ha skapat det här vackra och absolut moderna 8-minutersstycket. Kompakt Mayer kanske kidnappat frére Jacques och spärrat in honom i en mörk källare någonstans i Köln? En källare omvandlad till tabac that is, där Truffauts "Fahrenheit 451" (merci, Francois) visas hela dagarna, och Jacques bara får bara sina baguetter avec brie och rosé om han skapar en fantastisk låt då och då under Mayers namn? Vi hoppas det, för vi kan nog inte byta fili vid det här laget. Jag kan inte heller stava till trekant eller kärlek på tre på tyska, än mindre uttala. Det är francen och frankon som gäller, och på fredagen ska vi spendera gott om tid i det franska tältet på Discobelles Globalkarneval, innan vi spelar den finaste musiken och går på Le sports spelning. Vi ses där, det blir trevligt.

19 Comments:

At 18/5/06 23:09, Blogger Björn said...

Jag tror snarare att bruder Jacques kidnappar bruder Mayer varje gång han ska göra en hit. När man hör hans gamla produktioner är det uppenbart att något har hänt. Bruder Michael Mayer. Liebe am drei!

Imorgon blir det dj battle. Bruder Björn vs Frére Johan. Tanzmusik och Justus Köhncke vs Jean Michelle Jarre.

PS Alla u i bruder ska ha prickar över sig men jag kan inte hitta kommandot till det. Uttala det som ett svenskt y så blir det rätt. Ursäkta. DS

 
At 19/5/06 10:52, Blogger Johan B said...

Ödmjukt säger vi tack för länken och de fina orden.

 
At 19/5/06 12:04, Blogger Johan B said...

Fan vad jag vill vara på Lunds nation ikväll. Jag vi, jag vill jag vill. Det är inte varje dag man känner 5 av djsen på en och samma kväll.

 
At 19/5/06 12:43, Blogger johan said...

Men det är kallt och det regnar. Så du behöver inte känna jättemycket ångest. Bara lite.

 
At 19/5/06 12:59, Blogger Johan B said...

Jag känner ingen ångest. Bara sorg. Men jag skall på fest hemma hos Nils och i morgon pubrunda i Shepherd's Bush så det är fine.

Fast det är klart, det blir aldrig så bra som på Lunds. Vilken line-up de har fixat. Sjukt bra. Och Krischan har ingenting. Det är fan sorgligt men whatever.

 
At 19/5/06 13:31, Blogger johan said...

Bruder Bjürn mot frére Jean i båset blir beef som heter duga.
När kommer du till sthlm, johan? Jag ska bo på Djurgårn!

 
At 19/5/06 14:48, Anonymous Anonym said...

Hi, hi, Truffauts Fahrenheit 911!

 
At 19/5/06 14:56, Blogger johan said...

Gah, jag tror jag överdoserade mediekonsumtionen i alla fall. Eller så var det ett smärtsamt subtilt ironiskt skämt från min sida.

 
At 19/5/06 15:31, Blogger Johan B said...

Senast 16e juli. Djurgårn, mumsigt. Jag ser följande framför mig:

Efterfest efter Slick, alla är sjukt pumpade efter värsta dansen. Ett helt gäng med okända underbara människor nattbadar vid stadshuset och sedan blir det efterfest på din punchveranda med improviserat DJbås och kanske några killar i hängslen som spelar improviserat blås över Kalle J-singlar.

I gryningen hånglar jag med nån som jag inte vet vem det är. Och det känns bra. Det känns som om jag nästan är ung.

 
At 19/5/06 15:31, Blogger Johan B said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 19/5/06 17:03, Blogger johan said...

Det låter mysigt, förutom att jag har dåliga erfarenheter av Slick och att det knappast blir efterfester hos mig. Snarare krocket och boule. På dagtid. Det känns väl också bra? Jag tycker man ska tillåta sig att känna sig gammal.

Nu ska jag försöka känna mig ung och dra ner till kvällens begivenheter.

 
At 19/5/06 23:24, Blogger Johan B said...

Ohhh kan vi spela lawnbowling? Visst är det underbart att man kan umgås så bra via nätet. Lycka till typ nu. Nu är det "Loving is really my game" på iTunes.Det är bra.

 
At 20/5/06 02:19, Anonymous Anonym said...

Synd att man missar er på Globalkarneval. Jobbigt. Men ni får boka in ngt mer i Malmö nu i sommar.

 
At 21/5/06 16:35, Anonymous Anonym said...

sweethearts! hur var lundakarnevalen? ni måste komma till tokyo rose den 10 efter ni spelat på volym. då har pikko släppfest på sin ep! 1000 kyssar

 
At 22/5/06 15:30, Blogger Johan B said...

Lamour, är ni i Lund/Malmö-området i helgen? Det finns chans att jag tittar förbi på fredag kväll och kanske även söndag kväll men definitivt måndag dag.

 
At 22/5/06 17:49, Blogger johan said...

Jag vet inte riktigt...alls.

 
At 22/5/06 18:31, Blogger Björn said...

Allt jag kan säga om Globalkarnevalen är att Disco Belle hade ordnat allt fantastiskt fint men vi spelade väldigt kort för Tiger Baby skulle soundchecka också. De lät jättebra. Le Sport var hur bra som helst. Sen bjöd Disco Belle på för mycket vin och eftersom det är ofint att säga nej och jag är en mycket fin person blev det en smula för mycket och resten av aftonen är ett äventyr andra vet mer om än jag. Jag låtsades att jag var Dionysos och jag låtsades väldigt bra, helt enkelt. Förlåt Lund.

Emilia: Jag vill mycket gärna se Pikko efter vi varit på Volym. Det blir roligt.

Johan B: Jag kommer vara här och fira min födelsedag med Ramlösa och frukt.

 
At 22/5/06 20:54, Blogger Bo Henry said...

Har ni pausat?

 
At 23/5/06 14:29, Blogger Johan B said...

Det låter dansant Björn. Jag vill ju poppa på fredagen.

 

Skicka en kommentar

<< Home