2006-05-25

Dubstar - No more talk

Det är sommaren 1997 och Dubstars första singel på 12 månader, No more talk, släpps samtidigt som jag funderar på hur det kommer bli att börja gymnasiet, kysser en flicka i en trappuppgång och samtidigt blir bränd av en humla men vågar inte säga någonting. Jag borde förstått mitt eget bästa och börjat lyssna på Dubstar redan då men avfärdade dem istället som ett plastig kopia av Saint Etienne. Jag älskar verkligen Saint Etienne så en plastig kopia borde också varit varmt välkommen. Vad jag inte förstod då var att de i sanning ofta även lyckades destillera allt det fina med England för att sedan krydda melodierna med fragment stulna ur Chris Lowes drömmar. Bättre sent än aldrig, eller hur? Om Dubstar varit en drink skulle de vara Bellini om de varit en promenad skulle de varit en ensam, genom ett aftonbelyst Chelsea. Bandet har främst gjort fem briljanta singlar som jag och Dubstarapan tycker mycket om och hoppas kommer värma era regniga hushåll denna sommarnatt.

The winds whistling, my minds twisting, I was making myself the ususal cup of tea when the doorbell strangely rang.

If you need somebody around you well then, I'll be the one who's there. If you need somebody to listen well then, I'll be the one who's there. But you seem to think you manage alone.

Talking is useless when your cards have all been shown. I'll make you feel bitter and I'll never use the phone.

But as the stars are going out and this stage is full of nothing and the friends have all but gone for my life, my God, I'm singing.

If the man you've grown to be is more Morrison than Morrisey I'll tell you straight as we undress that things got better when you left and though I've banned your name since then I'll call it with my dying breath. No-one else would have me so I've made this day of all days the day I see you again.

6 Comments:

At 25/5/06 22:19, Anonymous Anonym said...

Samhällstjänst! Samhällstjänst!

 
At 25/5/06 23:04, Anonymous Anonym said...

Humlor bränns inte, de bits. Tror jag.

 
At 25/5/06 23:51, Blogger johan said...

Humlor bränns visst. Och bara om de känner sig anfallna. De är snälla och vänliga djur som bara vill lukta på blommor.

 
At 26/5/06 09:50, Anonymous Anonym said...

Det är inte så ofta man hör att någon blivit stucken av en humla. Vissa säger att de bränns. Om man blir stucken av en humla kan det kännas som det bränns. Den som någon gång har blivit stucken vet att man ser stickhålet. Men humlor är tåliga och lugna och använder sällan sin gadd. Om man är väldigt försiktig kan man klappa dem lätt på ryggen! Enligt Svenska Naturskyddsföreningen

 
At 26/5/06 12:55, Blogger johan said...

(!)

Nu ska jag ut och klappa en humla lätt på ryggen.

 
At 27/5/06 02:13, Blogger Björn said...

Jag tror att jag skrämde humlan lite när den flög in i min skjorta. Jag ska kolla med Natursskyddsföreningen nästa gång jag skriver om djur men jag ville nog helst fånga känslan av humleangreppet i texten och tänkte därför "humlor bränns" rent spontant. Jag älskar humlor och ser fram emot högsommaren när fler humlor vistas ute i parker, trädgård och andra trevliga grönområden.

 

Skicka en kommentar

<< Home