2006-09-08

Jam and Spoon (feat Plavka) - Find me

Min vän brukar alltid tala om Oljesjön som den ruskigaste bok han någonsin fick uppläst för sig som liten. Troligtvis handlade det om en mörk sjö där det långt ner vilade ett hungrigt odjur som bestämt sig för att skrämma omvärlden med sitt spektakulära yttre. Från den här sjön gick det också en skimrande mörk oljeflod som lagom vid sitt flöde genom Frankfurt beströs av ett lätt duggregn spanska gitarrer med sin bas i Jam El Mars våning. Plavka går stark längs strandkanten och anförtror tvätterskorna sina vardagsbekymmer kring problematiken med att återerövra ett brustet hjärta. Längre bort sitter Mark Spoon på det ödsliga hamncafét med sin DAT-spelare och fångar flodens framfart, Plavkas röst, duggregnet och den återhållna glöden i denna västtyska morgonluft.

Denna upptagning blev senare, efter en viss redigering, Jam & Spoons storverk Find Me så vitt jag förstår. Under senare år har det eventuellt gått utför för Markus Löffel och Rolf Ellmer eftersom de kallat sig Trancy Spacer & Spacy Trancer och gjort musik under namnen Storm samt Tokyo Ghetto Pussy. Plavka Lonich har flyttat till Chelsea. Sorgligt nog avled Spacy i våras efter en hjärtattack men Trancy har setts hedra hans minne från dansgolv i Hannover till oljesjöns lugna yta.

(Detta råkar även vara en sång jag tror Monsieur Suitcase favoriserar framför vissa andra och jag kan inte låta bli att påminna om att han hälsar på oss på Retro i Malmö imorgon. Det blir en lycklig kväll tillsammans med Portföljen, Dj Liten men naggande god, Dj Fantomen Sundberg, Sanna Fischer, Dj Stadsbyggare och sist men sannerligen inte minst ni. Välkomna!)

4 Comments:

At 8/9/06 10:48, Blogger johan said...

I do want to move to Chelsea!

 
At 8/9/06 13:05, Anonymous Anonym said...

YES! Ett fint stycke musik! Hopplösheten i den är så hjärtskärande och dansant!

Nu sitter ni väl och diggar NM:s skiva? Det gör jag.

 
At 8/9/06 15:20, Blogger Björn said...

Jag skulle vilja digga en skiva men jag vet nog inte vilka NM är. Exkluderande att förkorta band på det där viset om det nu är en förkortning men du är ok ändå. Jag gillar förresten F, MS, F, K och J.

 
At 8/9/06 17:44, Anonymous Anonym said...

Jag snodde sättet basen går upp några toner innan den går ner till Frederick Fleets "A Valediction" och en handfull andra låtar. Jag snodde sångmelodin ("Oh no no") till Mont Ventouxs "Daft Punk Records". Jag snodde sättet de lyfter låten med ett litet arpeggio vid 01:14 till ungefär allt jag producerat. Väärldens. Bästa. Låt.

 

Skicka en kommentar

<< Home