2006-08-27

Orchestral Manoeuvres in the Dark - If you leave


De tio minuter som finns kvar av bibliotekets öppettid är egentligen alldeles för kort tid för att beskriva vad jag känner inför "If you leave". Låt mig bara hinna berätta att varje gång tonarten höjs, vilket är fler gånger än vad som gjordes i alla schlagerdeltävlingarna i år, staccatosyntstråkarna kämpar för att nå förbi körerna, och Andy McCluskey vädjar sin älskade att stanna en till afton innan hon går känns det som att det ändå går fint att vara lycklig i den begynnande hösten. Regndropparna blandas med "If you leave"s väna briljans och blåsten är bara Andy som viskar i mitt öra.

Som om inte den här sången räcker har de gjort en hel skiva som heter "Architecture and Morality" och en powerballad vid namn "Walking on the Milky Way", som till och med får Embrace att tycka att de inte siktade tillräckligt högt på sitt första album. Nu tittar bibliotekarien lite bistert på mig genom sina svartbågade akademikerglasögon, så det är dags för mina nyputsade skor att bära mig ut i augustiregnet. Jag kommer hoppa i vattenpölar på vägen hem så det skvätter över hela Rörsjöstaden så bli inte arga om ni går förbi, det är bara en young professional som firar sin lyckosamma återförening med underbara OMD.

13 Comments:

At 27/8/06 19:36, Blogger Simon said...

Hmmm, den filen verkar inte finnas...

 
At 27/8/06 21:38, Anonymous Anonym said...

call ny name åt folket!

 
At 28/8/06 10:45, Blogger Björn said...

Ah, det verkade fungera igår men jag ska försöka ordna det hela inom kort. Under tiden kan ni ta fram er casio eller ukulele och spela den själva med hjälp av http://www.guitaretab.com/o/omd/25693.html

 
At 28/8/06 10:57, Blogger johan said...

Nu funkar det.

 
At 28/8/06 13:31, Blogger Lina said...

haha, vad fan? Den här har jag hypat de senaste veckorna! OMD - Electricity bör vara omnämnd även den så jag gör det åt er!

 
At 28/8/06 17:37, Anonymous Anonym said...

Ooooh! OMD har varit min sommarförälskelse! Och ja, Electricity är fantastiskt + deras grymma sinne för ballader.

 
At 29/8/06 15:27, Blogger Joakim Sandström said...

Det var så jävla fint skrivet, Björn. Kniven mot strupen är bra ibland.

Otroligt bra band också, ett av de allra finaste. Och suverän låt.

 
At 30/8/06 08:03, Blogger Mart said...

Det var otroligt vackert poetiskt skrivet Björn.
Vi ses på retro om en vecka!

 
At 30/8/06 09:47, Blogger Johan B said...

När jag hörde "Walking on the milky way" för allra första gången visste jag inte vad jag skulle tycka. Det var ju en melodi som tog mig till ställen dit Oasis aldrig hade tagit mig. Men var fanns gitarrerna, var fanns uppkäftigheten hos Liam och var i helvete fanns Beatlesreferenserna (det skall sägas att vid den här tiden var Beatles den av gud givna referensramen för min musiksmak)?

De fanns ingenstans och på något sätt skall vi väl vara glada för det. Och se dessutom vilka vackra tröjor de har på sig.

 
At 2/9/06 04:24, Anonymous Anonym said...

Varje gång bokstäverna O, M och D radas upp framför mina ögon når mina känslors minnen den musik-arkitektoniska (cheap shot?) höjdpunkten Architecture and Morality (ett av mina favoritomslag dessutom). Framförallt spår två (... nej, jag glömmer absolut aldrig Souvenir, Maid of Orleans, Joan of Arc!)

She's Leaving får, efter ungefär 1 minut och 35 sekunder (minns jag rätt?), mitt hjärta att slå dubbelt så hårt? Mjukt? En blandning? Den där synthmelodin som då når en, är godlike, oslagbart romantisk - oslagbart hoppfull och sorgsen i ett. To die for med andra ord. En av mina favoritstunder.

 
At 3/9/06 14:58, Blogger Björn said...

Tack för de fina orden. Det skulle säkert OMD också säga om de kunde Svenska. Vi ses på Architecture and Morality Tour 2007 om ni inte kommer på Retro i Malmö på lördag förstås. Om ni undrar har mina veckor fortsatt i OMDs sällskap igen. Joan of Arc och herregud Pandoras Box! Min gamla barndomsfavorit är också tillbaka.

 
At 17/10/06 20:02, Anonymous Anonym said...

Orchestral Manouvers in the dark, messages, electricety, deras velvet u cover,Joan of arc, Souvenirs, More I see you, orginalomslaget på första plattan i sann dyr factorystil med stansade hål men som man bara hörde talas om,Ja alltid dessa snygga omslag som man blev så glad av när man köpte nåt nytt,mysteriality, mixen av syntar & saxofoner.Enola gay...Enola Gay en av världens bästa singlar då & fortfarande, sen kom OMD's sena 80-tal och de bara tappade mig stenhårt sista plattorna lämnar mig bara kall & stum.

 
At 8/11/06 15:30, Anonymous Anonym said...

vad är det för film??? jag blir tokig!!

 

Skicka en kommentar

<< Home