2006-04-04

The Mexicos - What is love

Häromdagen när jag kom hem från en grå dag blommade det hela upp så snart jag öppnade dörren. Jag hade fått en present från Marja Tonteri Tollgren som ligger bakom Dig Your Own Grave. Innanför tunt blomsterpapper, som jag hoppas hon fått tillsammans med en bukett liljor eller någonting annat fint hon borde få, gömdes 12 tagningar av storverket "What is Love".

My Enemy parar Jesus and Mary Chains glittrande svartmod med sin egen och Haddaways briljans men just nu lämnar ändå The Mexicos starkast avtryck. I och med detta lite glitchiga örhänge framstår de inte som en lätt konturlös poporkester längre utan istället som någonting alldeles underbart. De har förstått att Haddaway inte borde hamna i hellvettet (vilket en kille jag träffat hävdar) utan istället på ett TGV tåg på väg mot Eurohimlen.

(Även om ni inte tycker om What is love är det värt de få kronorna skivan kostar bara för att få Liina Nilssons jättefina omslag, som ni tex kan lägga kärleksbrev eller tågbiljetter till Paris i, under tiden ni lyssnar på skivan.)

11 Comments:

At 4/4/06 23:53, Anonymous Anonym said...

underbar, jag har alltid haft en lite crush för orginalet och de chipversioner jag kommit över

 
At 5/4/06 12:58, Blogger johan said...

Det verkar som att filer du importerar till itunes blir m4a:or istället för mp3:or, Björn. Kanske något att kolla upp?

 
At 5/4/06 13:40, Anonymous Anonym said...

Jag kan inte spela m4a, jag... :(

 
At 5/4/06 16:35, Anonymous Anonym said...

Får mig att tänka på hur inställsam dagens musik är.

 
At 5/4/06 16:37, Blogger johan said...

Erik: Jag ska ta Björn i örat! Mp3:a utlovas snart.


Anonym: Om du utvecklar lite så har vi kanske en debatt. Annars förstår jag inte vad du menar.

 
At 5/4/06 17:07, Blogger Björn said...

Såja nu är det fixat. Jag tog mig själv i örat och bytte till mp3.

Håller med om att det kanske skulle vara spännande om Anonym kände för att utveckla sina tankar.

 
At 5/4/06 17:14, Blogger johan said...

Illa kvickt-killen i grillen kirrade biffen.

 
At 5/4/06 19:13, Anonymous Anonym said...

Gött! Man tackar :)

 
At 5/4/06 21:05, Anonymous Anonym said...

Ok, är egentligen alldeles för snorig, men here goes:
Jag finner låten väldigt indiestandardiserad, den är gjord enligt dagens mall - dvs, den är:
a)postironiskt seriöst ("Absolute Music-mentaliteten")
b) den har den "platta" (ytliga) elektronikljudbilden

Och vi kan väl knappast kalla detta (dessa purfärska elektroniska band) en "rörelse"? Nej, det vi talar om är inställsamhet, viljor att "passa in". Bara på en annan marknad.

 
At 5/4/06 21:21, Anonymous Anonym said...

Vilken fantastiskt trevlig sida ni har. Min iPod och jag tackar er ödmjukast! :-)

 
At 5/4/06 22:52, Anonymous Anonym said...

Grym blogg! Vi på collective.se driver också vår blogg från Malmö/Lund, kolla gärna in den för mer musik och annat smått och gott.

Keep it up!

 

Skicka en kommentar

<< Home