2006-01-25

The Very Best of Italo Disco: Mike Mareen - Don't Talk to the Snake

Vår käre gästbloggare Joch goes:

Mannen som blev Mike Mareen spelade på 70-talet tysk folkmusik, sedan gick han till sjöss och seglade ända till New York City. Vad som hände där vet jag inte, men när han återvände till Tyskland på 80-talet så föddes Mike Mareen, en av de mest smaklösa och galna artister jag någonsin har stiftat bekantskap med. Med hits som "Love Spy" och "Agent of Liberty" var han garanterat den som stack ut mest på alla de italosamlingar jag slukade i min barndom. Sjunger han? Pratar han? Skriker han? Väser han? Check, check, check och check. Och vet karln egentligen vad han sjunger? För att inte tala om musiken! Det handlar om ganska hårda men ändå cheesy discobeats, med utflippade ljudeffekter och irriterande/inspirerande syntslingor som krydda. "Don´t Talk To the Snake" är en exposé i musikaliskt clowneri, men det är också en fantastiskt bra och underhållande låt.

13 Comments:

At 25/1/06 19:34, Anonymous Anonym said...

Fantastiskt underbart dålig. Passar inte riktigt ihop med italo hit nr ett och två som ju var bra på riktigt.

Har nu i vuxen ålder, när jag har börjat förstå vad som sjungs om på engelska, kommit fram till att Fancy inte var någon lyrikens mästare. Men det kanske ni kommer till.

I'm like a cake that wants to be baked
I'm like a pie made for hungry guys
My body's burning like a flame that's blue
It's time for action baby, cut me in two
Slice me nice, slice me nice

 
At 26/1/06 02:25, Anonymous Anonym said...

Får man önska låtar? Överst på min italo-lista finns den fina balladen "Only You" med Roberto Zanetti/Savage.

Kyrkorgel, trummaskin och den vansinniga, bak-och-framvända engelskan som kommer när man översätter italienska med en ordbok.

 
At 26/1/06 09:19, Blogger Joakim Sandström said...

Du kommer få inte mindre än 4 låtar med Savage från den här samlingen, däribland "Only you".

 
At 26/1/06 18:03, Blogger johan said...

Yea Fredrik, that's the spirit!

Kom till Crush med, ingen sellout den här gången (nån av gångerna).

 
At 26/1/06 19:24, Blogger Johan B said...

Karlekspojkarna, kan ni fixa gastlista pa Blekingska helgen ni spelar? Jag funderar pa att flyga in enkom for er spelning. Ryanair later mig just nu latta om jag later planboken bli 40 pund lattare vilket jag tycker ar ett skaligt pris. Med tanke pa vad jag sparar genom att festa pa nation sa gar jag nastan med plus.

Landar, om ni kan fixa gastlista 2150 och aker rakt fram till ert DJ-bas och skriker ut min lycka absolut senast 2250.

Dagen efter agnas lampligen at brucnh och varmning for nasta fest.

 
At 26/1/06 20:36, Blogger johan said...

Johan B - of course. Det vore fantastiskt fint av dig att flyga dit enbart för oss, bara du inte använder det som skäl till att utöva påtryckningar om musikval ;P.

...Men känn dig utnämnd till fältherre på dansgolvet!

 
At 27/1/06 10:54, Blogger Johan B said...

Sa lange jag far trycka pa playknappen nar ni spelar Ce Ce Rogers ar jag sjukt nojd. Sedan skall jag svettas och skratta mest pa dansgolvet.

Vem spelar live? Och ar ni sakra pa att Blekingksa fortfarande har gastlistepolicy? Svara pa den fragan sa bokar jag snabbare an ni hinner saga ontologisk diskursglidning.

 
At 27/1/06 12:17, Blogger johan said...

Det borde gå att fixa på nåt sätt, men jag kan kolla snabbt för säkerhets skull. Vet inte vilka som spelar eller om nåt band ens spelar. Men jag vet inte vad gäller Ce Ce Rogers alltså....

 
At 27/1/06 12:21, Blogger johan e said...

hej tredje johan! ce ce rogers blir det kanske inte, men frankie knuckles, vad säger du om det?

 
At 27/1/06 13:03, Blogger Johan B said...

Vilken lat? Men det ar klart att det ar ok. Skruvad acid fran Chicago kan inte var daligt nan gang.

 
At 27/1/06 17:33, Blogger Johan B said...

Jag ar smartsamt medveten om gastlisteproblematiken. Efter att ha drivit Refuge pa Krischan hatar jag numera tillstandsmyndigheten.

 
At 27/1/06 22:05, Blogger johan said...

F: Vi har funderat på det, men sådana klotterplank brukar lätt spåra ur till något slags mingelsidor. Just nu tycker jag det är finare med engagerade, samt vänner & bekanta som orkar klicka, läsa och skriva i kommentarerna.

Godnatt!

 
At 29/1/06 15:10, Blogger Johan B said...

Det blir inget Blekingska, får besök i den stora stan istället.

 

Skicka en kommentar

<< Home